Vreemdgaan in Tot volgend jaar; een gesprek met de makers.

Na twaalf jaar niet meer samen in één toneelstuk te hebben gespeeld, staan twee vrienden weer samen op de planken. Peter Tuinman en Liz Snoijnk spelen de hoofdrollen in het toneelstuk Tot volgend jaar. Deze voorstelling wordt in de beroemde suite (waar o.a. John Lennon eens verbleef) van het Hilton hotel in Amsterdam gepresenteerd. Deadline spreekt daar met de makers.

Bijzonderheden van 40 jaar terug
De perspresentatie is een goede publicatiestunt. Er komen veel journalisten op de presentatie in de verrassend kleine suite af, waar nog veel uit die ene voorstelling van 1969 te zien is. De woorden op het raam, de single en de songtekst op het plafond stammen uit deze eerdere voorstelling. Deze bijzondere suite is duidelijk niet voor niets gekozen. De kamer staat voor de roerige tijd van de jaren zestig, zeventig en tachtig, en dat is juist net de periode waar Tot volgend jaar over gaat.

Vreemdgaan
Tot volgend jaar bestaat niet alleen uit een geschiedenisles, het is ook een verhaal over twee gelukkig getrouwde mensen die elk jaar voor één spannende nacht in een hotel samenkomen zonder dat hun echtgenoten er weet van hebben. De toeschouwer komt hierbij van alles over hun persoonlijke levens en de geschiedenis eromheen te weten. Vraagstukken zoals ‘Is vreemdgaan wel eerlijk?’ komen in deze romantische komedie ruimschoots aan bod. Producent Erwin van Lambaart zegt hierover: ‘We hebben er een herkenbaar stuk van willen maken.’

Jaren jonger
Er zijn door Erwin van Lambaart en regisseur Bruun Kuijt een aantal bewuste keuzes gemaakt. Zo zijn de enige acteurs Liz Snoijink en Peter Tuinman, die beide al op leeftijd zijn. Bruun Kuijt: ‘Ze hebben de tijdwaar het stuk over gaat echt meegemaakt, waardoor ze het stuk dieper spelen’. Wat wel een probleem vormt, is dat de acteurs aan het begin van het stuk dertig jaar jonger moeten lijken. ‘Dat hebben we op een simpele manier opgelost door hen kleding uit die tijd aan te laten trekken.’ Make-up is hierbij schijnbaar niet nodig.

Nieuwe tijden
Het is niet de eerste keer dat Tot volgend jaar in Nederland speelt. Al twee keer eerder verscheen het toneelstuk op de planken. De laatste voorstelling was meer dan tien jaar geleden. Volgens Erwin van Lambaart verschilt het huidige stuk van de eerdere voorstellingen. Het grootste verschil is volgens de producent dat de taal gemoderniseerd is. Er is veel vlotter taalgebruik met kortere zinnen, maar ook wordt er in een sneller tempo gespeeld en worden er tijdens de voorstelling videobeelden uit die tijd getoond. ‘Wat mee helpt is dat de toeschouwer in een andere tijd leeft dan toen het stuk werd gemaakt en uitgevoerd. Mensen van nu kijken namelijk anders tegen een toneelstuk aan dan mensen van tien jaar geleden, die hebben een andere context.’

Eindelijk uitgevoerd
Het idee voor deze voorstelling spookte al tien jaar door het hoofd van Erwin. Toch heeft het nog een tijdje geduurd, voordat zijn idee werkelijkheid werd. ‘Het is moeilijk om twee oudere acteurs te vinden die veel chemie met elkaar hebben en tijd kunnen vrijmaken. Dat ik toentertijd bij Stage Entertainment werkte, een bedrijf dat voornamelijk musicals maakt, hielp ook niet mee.’ Nadat hij twee jaar geleden zijn eigen producentenbedrijf heeft opgericht, zag hij zijn kans: ‘Het doel is dat Tot volgend jaar een voorstelling voor iedereen wordt, zelfs als je die tijd niet hebt meegemaakt, want, ben je niet nieuwsgierig naar wat je ouders toen gedaan hebben?’ Kortom, Tot volgend jaar nodigt de mensen van nu zeker uit om eens langs te wippen.

Eindinformatie
Gesproken met: regisseur Bruun Kluijt en producent Erwin van Lambaart over Tot volgend jaar
Te zien in de theaters vanaf: 6 november 2014
Meer info vind je op: www.vanlambaart.nl

Leuk artikel? Deel het met je vrienden!

Geef een reactie