★★★★ – Je kent ‘m misschien wel: dat duistere filmpje met een put waar een meisje met zwart haar uitkruipt. En wanneer je de video hebt bekeken, komt dat meisje je vermoorden! Een aantal jaren geleden jaagde dat meisje mensen al de stuipen op het lijf in de films The Ring I en II, en nu, ruim vijftien jaar later, is ze terug in een gloednieuw, hedendaags vervolg. Rings biedt dezelfde freaky video, hetzelfde meisje, in een modern jasje.

Het plot

Het verhaal is nagenoeg hetzelfde gebleven. Aan de video waarin het zwartharige meisje Samara uit een put kruipt is niets veranderd en dat zorgt voor enig nostalgie. We zien dezelfde vrouw haar haar kammen, dezelfde psychedelische, onverklaarbare zwart-wit beelden en natuurlijk de put met Samara. Wanneer iemand de video volledig uit kijkt, wordt diegene gebeld. Een meisjesstem fluistert vervolgens door de telefoon ‘Seven days…’, waarna de kijker van de video zeven dagen lang geterroriseerd wordt. Tenzij de video wordt doorgegeven aan iemand anders…

Twist

Dat is precies wat niet lukt in de derde film van de reeks. Julia (Matilda Lutz) komt erachter dat haar vriendje Holt (Alex Roe) met de video in de problemen zit, en wanneer ze de video probeert te kopiëren om naar iemand anders te sturen, krijgt ze een foutmelding. Bovendien blijkt er iets niet te kloppen aan de versie van de video die zij heeft gezien. Wat volgt is een zoektocht naar de personen in die video, en die zoektocht gaat absoluut niet zonder slag of stoot.

Het oordeel

Rings is een prima vervolg op de The Ring-reeks. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers daargelaten, biedt het vervolg op het mysterie van de video genoeg kijkplezier voor de liefhebbers van de reeks. Voor fans is het pure nostalgie om de ijzingwekkende tape na zoveel jaren weer te zien, en het is knap hoe regisseur Gutiérrez er zo’n moderne draai aan heeft kunnen geven. Vanaf het eerste moment zit er spanning in de film en het einde biedt mogelijkheden om de franchise nog even door te laten gaan. Al met al: Rings is een steengoede klassieke horror in een modern jasje.