Recensie: Her

★★★★ – Met drie Golden Globes, een prijs voor National Board of Review Award en nog vijf nominaties voor Academy Awards schept Her hoge verwachtingen. De film schetst een wereld waarin de technologie zich heeft ontwikkeld, maar waarin men nog steeds kampt met gevoelens, werk en dagelijkse bezigheden. Een kijk op de moderne wereld in een romantische drama met sciencefiction-elementen.

Nieuwe technologie
Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) schrijft voor zijn werk liefdesbrieven voor anderen. Ondanks dat is hij zelf weinig succesvol in de liefde. Na een heftige scheiding ziet Theodore niet veel geluk meer in het leven. Hij neemt ons mee in zijn ervaring met de nieuwe technologie. Theodore laat de voordelen maar ook nadelen als de ongrijpbaarheid van deze wereld zien. Deze ongrijpbaarheid wordt mooi verbeeld door een in de sneeuw wegzakkende Theodore.

Relatie met een computer
Met zijn nieuw ontwikkelde operating system bezit Theodore een mechanisme die hem van zijn behoeften voorziet. Dit computerprogramma heet Samantha en bevat veel menselijke eigenschappen. Aangezien zij erg intelligent is, kan Theodore alles met haar bespreken. Ze leren elkaar steeds beter kennen, doordat ze zich beide kwetsbaar opstellen. Hierdoor wordt de kijker meegesleurd in gevoelens en problemen en staat deze dicht bij de personages. De band tussen de twee ontwikkelt zich in een relatie, maar dit gaat niet zonder problemen. Beide personages kampen met twijfels. De vraag of en hoe deze relatie stand houdt, blijft tijdens de film aanwezig.

Toekomst
Spike Jonze gaat met de film op onderzoek uit in de toekomstige wereld. Hierbij staan liefde en identiteit centraal: twee elementen die Samantha en Theodore goed verbeelden. Er worden voordelen en gemakzucht van de nieuwe technologie geschetst, maar de film laat ook de risico’s van deze nieuwe wereld zien. Her is een goed in beeld gebrachte film, die een blik op de mogelijke toekomst werpt.

Gezien: Her
In de bioscoop vanaf: 27 februari 2014
Geregisseerd door: Spike Jonze