Humor en kippenvel bij Carolien Borgers’ Zeker Weten

★★★ – Zeker Weten is alweer de vierde voorstelling van cabaretière Carolien Borgers, die met haar deelname aan Wie Is De Mol in heel het land bekend is geworden. Nu staat ze op de planken met haar nieuwe show over de vraag hoeveel invloed we hebben op de wereld en op wie we zijn. Een persoonlijke voorstelling, met meestal geslaagde grappen.

Goede dosis humor
In een uitverkocht Diligentia gaat Borgers van start met een, zo kondigt ze aan, misschien nogal heftige show. “Mijn relatie met mijn vriend ging uit en mijn vader werd ziek”, zegt ze. “Liefdesverdriet en kanker dus: veel plezier.” Met dat plezier zit het gedurende de show redelijk goed. De jonge cabaretière maakt grappen over XTC en statafels, het Rotterdams accent en een reisje dat ze met haar familie maakte. Sommige grappen zijn een tikkeltje voorspelbaar, andere opmerkingen slaan niet meteen aan. Dat komt omdat Borgers de show zorgvuldig opbouwt en er later nog op terugkomt. Zo krijgt ze het publiek alsnog aan het lachen.

Kippenvel
Het tweede deel van het programma bestaat uit een muzikale show. Borgers maakt muziek samen met gitarist Ocker Gevaerts, die ze vanwege zijn enorme bos krullen haar broer noemt. Het liefdeslied Jij hebt me is mooi, maar het lijkt of de cabaretière soms moeite heeft de hoge tonen te halen. Het klinkt dan wel weer kwetsbaar, precies de snaar die ze met dit lied probeert te raken. Dat Borgers wel prachtig kan zingen blijkt later uit een (Nederlandstalige) cover van Wicked Game van Chris Isaak; met haar hoge uithalen zorgt ze voor kippenvel bij het publiek.

Lef
Hoewel een groot deel van de voorstelling over verdrietige momenten gaat, is het slot niet per se verdrietig. Nee, Borgers heeft geen precieze oplossing voor haar leed, maar toch blijft ze lachen en maakt ze gevatte grapjes over de situatie. Dat niet alles helemaal overkomt, neemt het publiek op de koop toe. Dat ze talent heeft is duidelijk, bovendien is het ontzettend gedurfd om zo’n persoonlijk verhaal op het podium neer te zetten.

Gezien: Zeker Weten
In theaters van 20 tot en met 29 november 2014 (nieuwe seizoen)
Artiesten: Carolien Borgers