★ – Dat de mannen van Young the Giant energiek zijn, wisten we onderhand wel, maar hun optreden in het nieuwe Tivoli was zogezegd buitenaards. Een zanger die de sterren van de hemel danst, op een ietwat wazige manier, en een gitarist die ingetogen de zaal in staart. Samen vormen ze een groep die de zaal zowel doodstil als euforisch opgewekt krijgt.

Plotselinge uitspatting
Met Atlantic Attraction in het voorprogramma is de stemming voor de avond al snel gezet. Als de band uitgespeeld is, komt Young the Giant gestaag maar stellig het podium opgewandeld. Zonder enige aankondiging zetten ze één van hun nieuwe nummers, Anagram, in. Het publiek wordt bijna overvallen met deze plotselinge uitspatting, maar kan al snel meegaan in de intensiteit van het eerste nummer. De rockband is niet vies van het gebruik van techniek, zeker niet in hun nieuwe album. Zo maakt de lead singer ook op het podium gebruik van verschillende soorten microfoons en geluidseffecten, waardoor de mannen ook live hun typische stijl behouden.

Een man van weinig woorden
Waar sommige artiesten hier en daar een praatje tussen de muziek door gooien voor de afwisseling, blijft Young the Giant op dit gebied bijna ijzig stil. Muziek, dat is alles wat ze nodig hebben. Daarnaast wordt het gebrek aan praten gecompenseerd met een hoop beweeglijkheid. De aandacht van het publiek vasthouden, is voor hen geen lastige taak. Vooral lead singer Sameer Gadhia danst alsof hij in zijn eentje onder de douche staat. Hij zelf geniet, maar het publiek geniet net zo hard met hem mee.

Tijd om te aarden
Het concert van de mannen is verbazingwekkend genoeg niet uitverkocht, maar voor de sfeer maakt dit geen enkel verschil. Als de band aan het einde van de avond vanzelfsprekend hun hit My Body inzet, is de zaal dan ook even van de wereld: het hoogtepunt van de avond is bereikt. Wanneer vervolgens de lead singer ook nog besluit om zijn microfoonstandaard het publiek in te werpen, hebben ze de toeschouwers helemaal te pakken. En zo plotseling en onaangekondigd als ze het podium opkwamen, zo verlaten de uitgeputte mannen ook de zaal weer. Een handje in de lucht, een knikje richting het publiek, en weg zijn ze. De zaal blijft tevreden en enigszins verdwaasd achter, maar de rest van de avond hebben ze alle tijd om te aarden.

Bezocht: Young the Giant
Artiest: Young the Giant
Datum: 30 mei 2014