Recensie: X-men Days of Future Past beste deel in serie

★ – De X-men filmserie draait al een tijdje mee. In 2000 kwam het eerste deel uit en inmiddels zijn we toe aan het zevende deel van de serie. Days of Future vertelt het verhaal over de opkomst van de Sentinels, die als doel hebben alle mutanten uit te schakelen en de wereld over te nemen.

Verwarrend verhaal
Het verhaal is lastig te begrijpen, omdat het plot van de film zich nogal diep in de comic-serie nestelt. De maker heeft nauwelijks tijd genomen om de situatie en de verschillende personages uiteen te zetten en het vergt dus wat kennis van het X-men universum om volop van de film te genieten. Wanneer men echter alle films gezien heeft en iets van de comic-serie af weet, wordt men geweldig vermaakt. Days of Future Past is het meest veelzijdige deel in de serie en spettert gewoonweg van het scherm.

Terug in de tijd
Wolverine (Hugh Jackman) reist in Days of the Future Past terug in de tijd om wetenschapper Bolivar Trask (Peter Dinklage) een halt toe te roepen. Trask is namelijk van plan om Sentinels te creëren, die jacht op de mutanten gaan maken. In de jaren zeventig aangekomen, dient Logan Magneto en Professor X te verenigen om samen de plannen van Trask te dwarsbomen. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot en het is vermakelijk om te zien hoe deze karakters zijn uitgegroeid tot het beeld dat de kijker van de karakters heeft. Enkele nieuwe mutanten doen hun intrede en vooral het personage Quicksilver (Evan Peters) voorziet de film van een gezonde dosis humor, die de serieuze toon van de film niet aantast.

Geweldige superheldenfilm
X-men: Days of Future Past is geweldige film met een sterrencast waar men U tegen zegt. Vooral Peter Dinklage zet een geweldige prestatie neer als schurk Trask. Af en toe wordt de film iets teveel afgedaan als een verhaal dat weinig connectie heeft met de rest van de films, maar desondanks is het een prachtige vertelling. Het eindgevecht, waar de film toch een beetje naar opbouwt, valt een beetje tegen, maar dat mag de pret niet drukken. Days of Future Past is dé superheldenfilm die men dit seizoen moet gaan zien. Daar is geen twijfel over mogelijk!

Gezien: X-men: Days of Future Past
In de bioscoop vanaf: 22 mei 2014
Geregisseerd door: Bryan Singer