Recensie: World Press Photo tentoonstelling niet indrukwekkend genoeg

★★★ – Een van de meest populaire fotografie-evenementen van het jaar is er weer! Nog tot eind deze maand is de World Press Photo tentoonstelling 2014 in de Nieuwe Kerk in Amsterdam te bezichtigen. Zoals altijd zijn de beste persfoto’s van het afgelopen jaar te bekijken. Foto’s van over de hele wereld worden tentoongesteld aan het grote publiek. Een bezoekje waard?

Nieuwe inzichten
De World Press Photo tentoonstelling is in ieder geval de moeite waard voor de foto’s. Dit zijn andere foto’s dan je normaal bij een expositie ziet. Hier zijn ze niet enkel kunst, maar (soms erg) heftige verhalenvertellers, zoals bij fotoreportages van Syrië. Deze verhalen zorgen voor context en ze zijn te lezen naast de foto’s zelf. Er zijn maarliefst 150 foto’s, onderverdeeld in negen categorieën zoals ‘Hedendaagse kwesties’, ‘Hard nieuws’ en ‘Sport’. De nummers één, twee en drie hangen niet naast elkaar, wat de expositie afwisselend en verrassend maakt.

Museum-app
Met moderne technieken is er voor enige diepgang gezorgd. In een filmzaaltje zijn de foto’s met het bijbehorende jurycommentaar te zien en in plaats van een ouderwets museumboekje is er een app gemaakt. Hierop kunnen de bezoekers allerlei informatie vinden, zoals een biografie van de maker, een wereldkaart met daarop de locatie waarop de foto genomen is, en korte interviews. Het gebruik van een app bij de World Press Photo tentoonstelling is origineel en past helemaal in deze tijd. Helaas werkt de app alleen op nieuwere smartphones en is de informatie ook vaak al op de borden te lezen. De app is dus leuk bedacht, maar hij voegt niet veel toe.

Locatie
Ondanks deze extra verdiepingen blijft de tentoonstelling eentonig. Alle foto’s zijn namelijk op precies dezelfde manier tentoongesteld, waardoor geen enkele foto er echt uitspringt. Ook het gebruik van de locatie valt tegen. De World Press Photo tentoonstelling zit in een prachtig oude kerk, maar er is totaal geen samenhang tussen de twee werelden. Als je deze tentoonstelling wilt zien, kun je hiervoor dus beter naar een andere locatie gaan, zoals Berlijn, Gent of in augustus in Naarden. De World Press Photo tentoonstelling is een expositie met indrukwekkende foto’s, maar de uitvoering laat sterk te wensen over.

Bezocht: World Press Photo Tentoonstelling
Te zien van 18 april 2014 tot en met 22 juni 2014
Kunstenaar: o.a. jaarwinnaar John Stanmeyer