Na remastering is Wilde Mossels nog steeds een succes

★★★★Vijftien jaar geleden opende Wilde Mossels het Nederlands Filmfestival (NFF). Naar aanleiding van deze gebeurtenis en door de nieuwe film J. Kessels, die bestaat uit dezelfde cast, is er besloten een remastering van de film te maken. De nieuwe versie van Wilde Mossels heeft beter beeld en nog steeds de kracht van het oude verhaal.

Rock & Roll
Drie Zeeuwse vrienden weten niet wat ze met het leven aan moeten. De jongens houden zich vast aan hun rock & roll leven. Ze zijn dan ook vaak motorracend of met een fles drank in de hand in het dorp te vinden. Daarnaast hebben ze altijd gekke ideeën en houden ze van ruige feesten. Door het grote gebruik aan alcohol en de hoge snelheid, waarmee ze door het platteland racen lijkt het alsof het leven hen niets kan schelen. Ondanks de soms bizarre en wilde gebeurtenissen blijft Wilde Mossels toch realistisch. Dit komt doordat de acteurs hun rol goed spelen. Daarbij spreken de meeste personages met een Zeeuws accent, waardoor het acteerwerk des te knapper is en realistischer op de kijker over komt.

Twijfels
De hoofpersoon Leen heeft een slechte band met zijn alleenstaande moeder. Hij woont op zichzelf en is door zijn liefde voor motoren vaak te vinden in de dorpse motorclub. Door een ontmoeting met een Ier, komt Leen erachter wat hij wil: naar Dublin reizen. Dit wordt tegengehouden door de hoge kosten die dit met zich meebrengt en door het dorpsmeisje op wie hij verliefd is. Van zijn moeder wil hij geen hulp. Zijn twijfels en onzekerheid zijn voor elke kijker herkenbaar en daardoor interessant om naar te kijken.

Duidelijke boodschap
In deze dorpse taferelen komt veel humor, twijfel en verdriet naar voren. Zo proberen de jongens een overval te plegen op een bank die totaal mislukt. Hierin zie je duidelijk de ruigheid, maar ook de chaos waarin de jongens leven. De boodschap in de film is duidelijk: streef je dromen na, voordat het te laat is. Aan het einde van de film blijft de kijker in een grote shock achter. Door de remastering is het beeld zo goed als nieuw, omdat de korreligheid uit het beeld is gehaald. De film is verder hetzelfde gebleven, maar na vijftien jaar nog steeds toegankelijk. Daardoor is Wilde Mossels een goede bijdrage aan het NFF 2015.

Gezien: Wilde Mossels
In de bioscoop vanaf: 17-10 in EYE.
Geregisseerd door: Erik de Bruyn