Herkenbaarheid en hilariteit bij Welkom in de familie

★★★★– Een gezellig familiediner dat nét iets anders loopt dan je had gehoopt, dat is iedereen wel eens gebeurd. Zo ook in het toneelstuk Welkom in de familie, waarin allerlei oude vetes en familiegeheimen worden opgerakeld tijdens een maaltijd. Dat is zo herkenbaar dat het verhaal helemaal niet pijnlijk, maar vooral hilarisch is.

Babynaam
In Welkom in de familie spelen Peter Blok en Jacqueline Blom een getrouwd stel (Pierre en Elisabeth) dat vrienden en familie heeft uitgenodigd om te komen eten. Beste vriend Victor (Ruurt de Maesschalck), broer Marcel (Hajo Bruins) en zijn zwangere vriendin Anna (Hannah van Lunteren) schuiven aan tafel aan. De sfeer is gezellig als vanouds, totdat aan het licht komt welke bijzondere babynaam Marcel aan zijn toekomstige kind wil geven. Op dat moment is het hek van de dam.

Lakse rebel
Familiegeheimen en oude vetes, dat klinkt nogal pijnlijk. Niets is minder waar. Natuurlijk is er wel ruimte voor een serieuze noot, maar er is vooral veel reden tot lachen. Dit komt door het humoristische personage Marcel, die met zijn ietwat lakse en rebelse houding telkens weer een glimlach op je gezicht tovert. Aan het begin van het stuk leidt hij het verhaal als voice-over in, aan het einde sluit hij ook weer af met een pakkend monoloog.

Onderlinge verhoudingen
Wat ook goed werkt, is het feit dat iedereen zich wel kan herkennen in een van de karakters op het toneel. Zo is er de lieve, zorgzame Jacqueline die zichzelf wegcijfert en de halve avond in de keuken staat. De ietwat zwijgzame Victor, die ook wel ‘Zwitserland’ wordt genoemd omdat hij het liefst neutraal blijft in discussies. Dan is er nog de letterkundige Pierre, die erg veel geeft om status en literaire en kunstzinnige verwijzingen. De onderlinge verhoudingen tussen deze personages liggen ingewikkeld, en zorgen voor de nodige fricties. Welkom in de familie is kortom een luchtig, grappig toneelstuk dat heel Nederland naar de schouwburg zou moeten trekken.

Gezien: Welkom in de familie
In theaters: van januari tot en met 15 februari 2015.
Artiesten: Hajo Bruins, Jacqueline Blom, Peter Blok, Ruurt de Maesschalck en Hannah van Lunteren.