Is We moeten je iets vertellen een autobiografische puzzel?

★★★– ‘We moeten je iets vertellen,’ schrijft hoofdpersonage Kathelijne ’s nachts op een notitieblok. De volgende ochtend kan ze zich niets meer van deze woorden herinneren. Terwijl haar onderbewustzijn het notitieblok ’s nachts steeds verder aanvult, gaat ze overdag op zoek naar de betekenis van haar eigen woorden.

Menselijkheid
We moeten je iets vertellen – geschreven door Marion Pauw – gaat over Kathelijnes affaire met een getrouwde man, de abortus die ze (onder lichte dwang) pleegt en de slechte relatie die ze met haar zeer kerkelijke ouders heeft. Alles wat ze meemaakt, schrijft Kathelijne op in haar notitieblok. Haar eerlijkheid maakt haar niet het meest likeable personage ooit, maar wel behoorlijk menselijk. En dat is dan weer wél likeable aan de roman.

Schrijfproces
We moeten je iets vertellen gaat grotendeels over een onderwerp waar Marion Pauw zelf veel verstand van heeft: het schrijfproces. In het begin is dat wel even wennen. Kathelijne weidt tussen het verhaal door uit over haar contact met de uitgever, stijlfiguren, hoofdpersonages en het eeuwige geworstel met het maken van schrijfuren. Notities maakt ze er ook bij, door middel van voetnoten onderaan de pagina’s. Zo mag Kathelijne van haar uitgever Harold niet te veel scheldwoorden gebruiken en vindt hij dat ze het te vaak over ‘huilen’ heeft. De uitweidingen kunnen als verfrissend ervaren worden: op die manier leer je de hoofdpersoon (of is het Marion Pauw zelf?) echt helemaal kennen.

Puzzel
Het mysterieuze notitieblok, dat leidt naar het ingewikkelde verleden van Kathelijne, levert nog wel het nodige gepuzzel op. Er sluimert steeds een zekere spanning onder de oppervlakte, veelal aangewakkerd door de gekke, vaak onvoorspelbare personages. Daardoor leest het boek lekker vlot door. Uiteindelijk gebeurt er niet eens zoveel, maar vallen de puzzelstukjes wel pas aan het einde van het verhaal op hun plek. En dat maakt het een goede (voorlopig) laatste literaire thriller van de hand van Marion Pauw.

Gelezen: We moeten je iets vertellen
Geschreven door: Marion Pauw
Uitgegeven door: Ambo | Anthos