Oude liefde roest niet in Ventoux

★★★★ – Een wielerroman? Nee, het is méér dan een wielerroman. Het is een oerboek over vriendschap. Dat is hoe Bert Wagendorp zijn roman Ventoux neerzet. Het verhaal gaat inderdaad over veel meer dan alleen wielrennen: vriendschap, rouwverwerking, ouder worden, vervaagde dromen en oude liefde die niet roest. Ventoux is terecht genomineerd door de NS Publieksprijs 2014.

Lekker ongemakkelijk
Ventoux gaat in grote lijnen over een man van middelbare leeftijd die zijn jeugdvrienden uit het oog is verloren en deze jaren later terugvindt. De vier mannen en één vrouw leiden tegenwoordig heel verschillende levens, maar dankzij hun gezamenlijke belevenissen blijven zij verbonden. De ingenieuze verweving van heden en verleden maakt de lezer nieuwsgierig naar de gebeurtenissen in het leven van de personages. Naast een mooie uitwerking van een bekend thema, is ook de stijl een pluspunt. De intieme, maar vaak ook ongemakkelijke manier waarop oude vrienden met elkaar omgaan, weet Wagendorp scherp en levensecht neer te zetten. De gesprekken tussen de mannen zijn ongedwongen en er wordt flink wat geruzied, maar bovenal gelachen.

Wielerroman?
Indringender dan het goed uitgewerkte thema en de pakkende dialogen, zijn uiteindelijk de passages die over het wielrennen gaan. Hoewel Ventoux met nadruk wordt aangeprezen als ‘meer dan een wielerroman’, maken juist de passages waarin het hoofdpersonage op de fiets zit veel indruk. Iedereen die zijn eigen grenzen ooit verlegd heeft met sport, zal zich moeiteloos kunnen herkennen in Wagendorps feilloze bewoordingen. De auteur heeft gedaan wat onmogelijk lijkt: een woordeloze ervaring op een herkenbare en haast ontroerende manier toch in woorden weten te omschrijven.

Eind goed, al goed
Het zoetsappige, tenenkrommende einde is helaas een koude douche. Oude vrienden slaan elkaar met tranen in de ogen op de schouders, heffen een glas en maken een paar flauwe grappen. Niet alleen de hoofdpersoon, maar ook al zijn vrienden leven nog lang en gelukkig. Deze afloop is niet in lijn met de rest van de roman, waarin juist duidelijk wordt dat niet alle verhalen gelukkig aflopen. Uiteindelijk gaat Ventoux over aangrijpende en universele thema’s, die enigszins voorspelbaar, maar wel mooi worden uitgewerkt. De roman staat vol met pakkende, ironische dialogen. Hoewel Wagendorp het geen wielerroman wil noemen, is het toch de rake manier waarop het amateurwielrennen omschreven wordt, die het boek de moeite waard maakt.

Vind je dat Ventoux de NS Publieksprijs verdient? Of wil je stemmen op één van de andere vijf boeken? Stem dan hier op jouw favoriete boek! Je hebt nog t/m 19 november 2014.

Gelezen: Ventoux
Geschreven door: Bert Wagendorp