Twools 17 is afwisseling, dimensionaliteit en delicaatheid

★★★★★Nog drie kwartier voor de voorstelling Twools 17 van het Scapino Ballet begint, maar de Rotterdamse Schouwburg is al flink gevuld met dansliefhebbers. Dadelijk begint de première van de 17e editie van de voorstelling Twools, waarmee het Scapino Ballet haar dansseizoen afsluit. Het publiek is heel divers: er lopen nette heren en dames rond, maar ook heel veel jongeren.

Krachtig en delicaat
De tweede choreografie van Twools 17 die opgevoerd wordt, heet Experience en is gemaakt door Larent Flament. Het is een onwijs sierlijk stuk. Een vrouw, Louiza Avraam, danst in een licht vierkant. Twee mannen, Danny Boom en David Nigro, dansen om haar heen en proberen haar voor zich te winnen. Het is een emotioneel stuk over liefde en jezelf bloot geven. Als kijker wordt je meegezogen in het verhaal dat de dansers opvoeren. Het is het meest delicate stuk van de avond, maar tegelijk ook een van de krachtigste en mooiste.

Extra dimensie
Los van het feit dat deze acht choreografieën stuk voor stuk complex en heel eigen zijn, voegt de lichtshow hier en daar nog een extra dimensie toe. Bij het dansstuk Kha wordt bijvoorbeeld het podium vanuit de coulisse belicht, de dansers liggen op de grond en liggen net niet in de lichtstralen. Alleen wanneer ze beginnen te kruipen en hun lichamen optillen komen lichaamsdelen in het licht. Zo wordt er een effect gecreëerd van golvend water.

Afwisseling
Alle stukken kennen een opvallend aspect dat zorgt voor een afwisselende voorstelling. Je hebt nooit het gevoel dat je iets al gezien hebt. Dat aspect van afwisseling en dat het korte stukken dans zijn, zorgt ervoor dat ook mensen die niet erg van dans houden, zich ook kunnen vermaken tijdens deze voorstelling. Daarnaast heb je als kijker enkele keren door de avond heen dat je denkt: ‘Hoe verzin je dit toch?!’ Deze kleine dingen zorgen ervoor dat je weet dat je hier naar de crème-de-la-crème van de Nederlandse moderne dans zit te kijken.

Gezien: Twools 17
In de Rotterdamse Schouwburg van 4 tot en met 6 juni
Dansers: o.a. Bonnie Doets, Danny Boom, Ellen Landa