The Escapists is geen goede Prison Break

★★ – Na een succesvolle kickstarter werd The Escapists van Mouldy Toof Studios in februari voor Steam gereleased. Als gevangene probeer je jouw eigen, ultieme ontsnappingsplan uit te voeren onder het oplettend oog van strenge bewaking. Weet de Playstation 4 port een net zo leuke pixel-art prison break neer te zetten?

In iedereen zit een gedetineerde
The Escapists begint met een bruikbaar concept. Hoe is het om uit een gevangenis te ontsnappen? Alle clichés komen langs in deze game: het graven van tunnels, kruipen door luchtschachten en matten met medegevangenen, maar het zoeken naar de juiste momenten maakt de game tot wat hij is. Mogelijkheden om de perfecte ontsnapping uit te voeren zijn snel voorbij, en je zult veel bezig zijn met voorbereiding voor dat grote moment.

Te echt om waar te zijn
In de passie om het gevangenisleven zo realistisch mogelijk weer te geven, verliest The Escapists zich dan ook weer. Wapens fabriceer je van andere gestolen of gekochte voorwerpen, maar omdat hier weinig hulp in wordt geboden, is er veel trial-and-error. Doordat elke in-game minuut passeert in een seconde en alles daarin moet gebeuren, voelt de game chaotisch aan en loop je uiteindelijk meer achter de feiten aan dan dat je bezig bent met ontsnappingen te bekokstoven.

De kleine lettertjes
Wat The Escapists helaas echt de nek omdraait, is de slechte Playstation 4 port. De controls zijn erg onduidelijk, waardoor je met regelmaat een andere gevangene op het gezicht slaat, terwijl je eten wil pakken in de kantine. Het lettertype in de game werkt ook prima voor een computermonitor, maar oogt veel te klein wanneer je televisie een paar meter van je bank staat. The Escapists heeft het DNA om een leuke, verslavende game te zijn, maar niet voor de Playstation 4.

Gespeeld: The Escapists
In de winkels vanaf: 2 juni 2015
Gespeeld op: Playstation 4 (ook voor Xbox One en Microsoft Windows)