Filosofische gesprekken in The End of the Tour

★★★★Na de zelfmoord van de veel geprezen schrijver David Foster Wallace besloot regisseur James Ponsoldt hem met een mooi verhaal in beeld te brengen. The End of the Tour is gebaseerd op het waargebeurde verhaal, waarin de journalist David Lipsky de auteur volgt met zijn boektour. De film maakt indruk door de karakteristieke personages en hun interactie.

Op expeditie
Samen reizen de journalist en de auteur het land af voor de boekpresentaties van Wallace. We volgen hen in de auto, in restaurants en bij Wallace thuis. De veel gewaardeerde David Foster Wallace staat bekend om zijn filosofische en cultuurkritische boeken. Journalist Lipsky is zelf erg open en heeft geen blad voor de mond. Met taperecorder in de hand vraagt hij Wallace de hemd van het lijf.

Frictie en reflectie
Deze zoektocht naar de ware David Foster Wallace loopt uit op een intense band tussen Lipsky en Wallace. De personages komen steeds dichter bij elkaar te staan en leren elkaar goed kennen. Desondanks merkt de kijker ook dat er iets aan Wallace knaagt. De auteur is zich erg bewust van het interview en reflecteert dan ook vaak op zijn eigen uitspraken. Dit zorgt ervoor dat de kijker zich door het goede acteerwerk al snel afvraagt waarom Wallace eigenlijk meedoet aan het interview. Hij lijkt graag de controle over situaties te hebben, omdat hij dit vroeger in een moeilijke periode niet had.

Een waardige ode
Aan het eind van de film blijft de kijker met verschillende vragen achter. De film bestaat uit een flashback, maar eigenlijk speelt de hele film in het verleden af. Het verhaal is ijzersterk, maar de uitwerking ervan had spannender gekund. De film bestaat uit veel dialogen in de auto, dat overigens originele gesprekken van toen zijn. Door de interessante gesprekken die hieruit voortkomen, blijft de kijker hangen. Wallace komt in deze gesprekken scherp uit de hoek, waaruit blijkt dat Wallace erg intelligent en humoristisch was. The End of the Tour is dan ook een mooie ode aan deze schrijver.

Gezien: The End of the Tour
In de bioscoop vanaf: 12 november 2015
Geregisseerd door: James Ponsoldt