De countrysnik van The Broken Circle Breakdown

★★★  – ‘Hai, leuk dat je d’r bent. Ga lekker zitten.’ Verrast en met de schaamte op haar wangen haast de laatste binnenkomer zich naar haar plek. Ricky Koole, de hoofdrolspeelster van The Broken Circle Breakdown, laat haar klaterende lach horen en vervolgt de monoloog over haar familiegeschiedenis.

Tatoeages en Amerika
The Broken Circle Breakdown is de Nederlandse versie van het gelijknamige Vlaamse toneelstuk, geschreven door Johan Heldenbergh en Mieke Dobbels. Het stuk vertelt het liefdesverhaal van Elise en Didier: zij heeft haar lichaam vol getatoeëerd en hij is een cowboy die helemaal gek is van Amerika en de bluegrassmuziek. Hun wereld lijkt perfect, totdat hun dochtertje Maybelle wordt gediagnosticeerd met kanker en overlijdt. Hun verdriet, de verschillende manieren waarop ze hiermee omgaan en uiteenlopende opvattingen over religie drijven hen uit elkaar en dit alles komt tot uiting tijdens een optreden met hun bluegrassband.

God vs. Darwin
Dat is het moment waarop het toneelstuk begint. Daniël Boissevain (Didier) komt het podium op en onderbreekt Ricky Koole (Elise). ‘Jahweh is het meest boosaardige personage uit de literatuurgeschiedenis! Ik ben een aap, godverdomme!’ Maar voor hij zijn woede en onmacht verder kan uiten, wordt hij onderbroken door de bandleden. ‘Hou je mond Didier, het is haar avond!’ En dat is het ook. Boissevain verdwijnt naar de achtergrond. Naast Koole, die schittert in haar rol als Elise. Ze ontroert met haar moederlijk verdriet, maakt je vrolijk en verliefd als zij dat ook is en laat je bijna voelen hoe het is om je dochtertje van vier aan kanker te verliezen.

Country
De bluegrassmuziek die in het stuk wordt gespeeld maakt dit gevoel alleen maar sterker: het laat de emoties spreken wanneer woorden tekort schieten. ‘Het is allemaal behoorlijk country,’ waarschuwt Koole aan het begin van de avond. Maar de muziek raakt je, ook als je geen countryliefhebber bent. Elises heldere stem met prachtige countrysnik snijdt recht door je hart wanneer ze na de dood van Maybelle zingt en een ogenblik later moet je je bedwingen om niet mee te swingen wanneer zij en de band Country in my genes spelen. Het is een prachtig stuk, maar de verhaallijn is niet altijd even duidelijk. De gelijknamige Vlaamse film van  Felix van Groeningen heeft wat dat betreft een minder verwarrend effect op de toeschouwer. De helderheid van de film en de prachtige muziek van het toneelstuk – dat zou de ideale combinatie zijn.

Gezien: The Broken Circle Breakdown
In theaters: Van 27 november 2014 tot 1 april 2015
Artiesten: Ricky Koole, Daniël Boissevain, Eric van Dijsseldonk, Ben Mathot, Cok van Vuuren en Bart Wijtman