Recensie: Suzanne

★ – In de Franse film Suzanne wordt de kijker meegenomen in het verhaal van twee onafscheidelijke zussen en hun vader. Ondanks de dood van hun moeder hebben beide gezusters een goede jeugd. In de film komt hoofdpersoon Suzanne (Sara Forestier) voor moeilijke keuzes te staan, die haar leven enorm doen veranderen. Er ontstaat een strijd tussen familie en liefde, wat zich openbaart in een verhaal van emoties.

Familie
De sterke familieband tussen de vader en zijn jonge dochters, wordt met vrolijke beelden weergegeven. Zo wordt hun moeders graf als picknickplek gebruikt. Wanneer de zusjes tieners geworden zijn, lijkt er weinig veranderd te zijn in hun leven. Totdat Suzanne op vijftien jarige leeftijd zwanger blijkt te zijn. Suzanne neemt grote sprongen door de tijd, wat de film dynamisch maakt. In de anderhalf uur durende film verstrijkt 25 jaar. Hierdoor worden de belangrijkste momenten van Suzannes leven uitgelicht, maar wordt ook het kijkplezier onderbroken.

Liefde
Suzanne besluit de baby te houden, tot ongenoegen van haar vader. De opvoeding van haar zoon, genaamd Charlie, lijkt voorspoedig te verlopen. Dan komt er echter het moment dat de dame verliefd wordt op Julien. Voorstellingen van een verliefd stel wisselen zich af met beelden van een thuis achtergelaten Charlie. Er ontstaat veel spanning, doordat suggesties worden gewekt die niet worden bevestigd. Zo vertelt Julien zonder verdere uitleg een tijdje weg te moeten gaan. Suzanne staat nu voor een belangrijke keuze tussen haar familie en haar geliefde. Ze neemt de kijker bij deze keuze mee in haar emoties. De goede acteerkunsten maken Suzanne tot een geloofwaardige film.

Keuze
De liefde is zo sterk dat Suzanne besluit met Julien mee te gaan, wat grote gevolgen heeft. Haar besluit is onbegrijpelijk voor haar zus en vader, omdat zijzelf ook met het gemis van haar moeder heeft moeten leven. Ondanks de daden die Suzanne pleegt, blijft de kijker achter haar staan. Dat de kijker Suzanne zo goed leert kennen, doet de andere personages niet tekort. In tegendeel, er zijn momenten waarin Suzanne uit het beeld verdwijnt. De ideeën en gevoelens van de andere spelers worden op deze manier geüit. Pure emoties, sterke acteertechnieken, een mooie verhaallijn en verrassende gebeurtenissen maken Suzanne tot een bezienswaardige film.

Gezien: Suzanne
In de bioscoop vanaf: 13 maart 2014
Geregiseerd door: Katell Quillévéré