Recensie: Supernova

★★★★ – Als zeventienjarige puber worstelt Meis (Gaite Jansen) met vragen over seksualiteit. Ze kan deze worsteling niet uitten naar leeftijdsgenoten, aangezien zij samen met haar ouders en oma op een afgelegen plek woont. De familie hoopt op een automobilist die hun huis, gelegen in een scherpe bocht, binnenrijdt. Supernova beschrijft met haar goede acteurs een familie in een omgeving van stilte.

Poëtisch
Supernova vertelt het verhaal uit het oogpunt van Meis. De kijker neemt een directe blik in haar leven. Dit wordt versterkt door het beeldgebruik, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van het detail. Haar verlangens, vragen en fantasieën worden met een voice-over vertolkt. Deze vertolking is zeer poëtisch en fluistert verhalen over het heelal, een onderwerp waar Meis gefascineerd door is. De eenvoud van de karakters en de omgeving maakt de film sterk en laat de kern goed naar voren komen. Abstracte beelden en natuurkundige theorieën maken de film mysterieus.

Explosie
De geïsoleerde familie kampt met moeilijke periodes uit het verleden. Elk familielid snakt naar een bepaald verlangen. Met name de zucht naar seksualiteit en het binnenrijden van een automobilist. De vraag of deze verlangens zullen worden gestild doet de spanning gedurende de film oplopen. Ze wachten allen op verlossing uit hun eentonige leven. Hierbij staat Meis symbool voor een supernova, een ster die op het punt staat te exploderen. Tamar van den Dop weet in Supernova de pubertijd op een symbolische manier weer te geven. Zij bewijst met de film haar ijzersterke rol als actrice en regisseuse.

Grenzen opzoeken
Meis daagt haar ouders uit door met hun angsten te spelen. Dit doet ze bijvoorbeeld door haar vader met ontblote borsten vragen te stellen over lendenen. Uiteindelijk rijdt er daadwerkelijk iemand met zijn auto de voorgevel in. Dit gebeurt nu voor de achtste keer, waarbij de automobilist in het huis verblijft om te revalideren. Er ontstaat een toenemende spanning tussen de nieuwe automobilist en Meis. Zodra de ouders een dagje weg zijn, wordt de liefde dan ook wederzijds geuit. Supernova schetst een mooi beeld van een puber die meer te weten wil komen over het leven. Gaite Jansen vertolkt deze rol als geen ander. Haar puurheid maakt de film tot een intiem geheel.

Gezien: Supernova
In de bioscoop vanaf: 17 april 2014
Geregisseerd door: Tamar van den Dop