★★★★– Op het Rotterdamse Stille Nacht-festival konden muziekliefhebbers op 22 december artiesten, zoals Bear’s Den, Broeder Dieleman, Jacco Gardner, Luke Sital-Singh en I Am Oak bewonderen. Vooral de verschillende locaties maakten het een bijzondere avond: naast poppodium Rotown vonden de mini-concerten namelijk plaats in twee kerken. Deze keer geen psalmenbundels in de kerkbanken, maar plastic bekertjes met bier en wijn.

Rock in de kerk
Binnen in de Arminiuskerk wordt de bezoeker meteen door het Stille Nacht-gevoel omarmd; de kerkbanken zitten eens vol en midden in het gangpad staat een groep mensen ademloos te luisteren naar de loepzuivere stem van Luke Sital-Singh. Niet alleen de prachtige architectuur van de kerk maakt het optreden bijzonder (achter het podium bevinden zich reusachtige orgelpijpen), ook de akoestiek van de ruimte draagt bij aan een speciale ervaring. Het stemgeluid van bijvoorbeeld Sital-Singh wordt erdoor versterkt en galmt zachtjes na.

Perfect plaatje
Ook de Paradijskerk geeft een magische sfeer, vooral aan het optreden van de Zeeuwse Broeder Dieleman – bekend vanwege zijn vederlichte, rustige liedjes en dichterlijke teksten in Zeeuws dialect. De Paradijskerk is diep en hoog; de vele rijen kerkbanken kijken uit op een podium met sprookjesachtig, blauw licht. De setting past bij Dieleman en hij lijkt zich er ook op zijn gemak te voelen; samen met een kleine band en zangeres bereiken de klanken van zijn stem de alle hoeken van de kerk. Het décor past perfect bij de artiest, wat het optreden des te bijzonderder maakt

Intiem optreden
Een ander hoogtepunt van de avond is het slotoptreden van de Londense band Bear’s Den. De mannen met baarden treden op in de iets kleinere Arminiuskerk, waar ze met veel enthousiasme en humor het podium bezetten. “We love the Netherlands: the architecture is cool, the people are so friendly”, en gelijk daarna: “This show is way past our bedtime, we’re so uncool.” De menigte maakt aan het einde van het optreden ruimte voor de mannen als ze de zaal betreden. Zonder microfoon en versterking spelen de drie een prachtig slotnummer. Precies dat moment geeft de sfeer van Stille Nacht weer: intieme optredens, een geweldige akoestiek en zeer getalenteerde musici.

Bezocht: Stille Nacht Festival Rotterdam, in Rotown, Paradijskerk en Arminiuskerk Rotterdam
Te zien: o.a. Bear’s Den, Broeder Dieleman, I am Oak, Jacco Gardner en Luke Sital-Singh
Datum: 22 december 2014