Heerlijk kliederen met verf in Splatoon

★★★★ – Verf in je haren, verf op de muren en misschien zelfs in je onderbroek. Nee, dit is geen uit de hand gelopen les in de kleuterklas. Splatoon is een kleurrijke third person shooter voor de Wii U, waarbij je met allemaal kleuren verf je tegenstanders te gronde moet richten. Is het spel een uitdaging of een misser?

Vorig jaar voorspelde reporter Soraya al dat Splatoon een groot succes zou gaan worden. Lees haar voorspellingen hier.

Overal verf!
Splatoon heeft drie grote spelmodes: singleplayer, multiplayer en multiplayer online. In de single player infiltreer je het territorium van de Octarians om de Zapfish terug te krijgen en in de multiplayer speel je tegen één vriend. In de online variant speel je wedstrijden van vier tegen vier om zoveel mogelijk land te bedekken met verf. Welke variant je ook kiest, Splatoon is een ware traktatie. Je kunt in alle drie de spelmodes kiezen of je als mens of als inktvis de strijd aangaat met je vijanden. Als mens kun je rennen en schieten waarbij je de Wii U gamepad gebruikt om te mikken. Als inktvis kun je door de verf heen zwemmen. Dit zorgt voor een hoog speeltempo, maar de inktvisvorm maakt het soms lastig om te mikken. Iedereen kan dus op zoek naar de leukste, meest uitdagende manier om het spel te spelen. Wat je ook kiest, uiteindelijk zit alles en iedereen onder de verf!

Help, ik heb hier geen WiFi!
Dat er veel te kiezen valt bij Splatoon, is bijvoorbeeld te zien in de multiplayer mode. Je kunt namelijk online vier tegen vier en offline één tegen één spelen. Helaas heb je voor de laatste mogelijkheid speciale controllers nodig, namelijk de Wii U Pro Controller of eventueel de Classic controller of de Classic Controller Pro. Niet iedereen kan dus genieten van de offline multiplayer en dat is erg jammer. Bovendien heb je voor allerlei andere mogelijkheden internet nodig. De keuzemogelijkheden die Splatoon zo aantrekkelijk maken, zijn dus niet voor iedereen beschikbaar.

Uitdaging of misser?
Grafisch is het spel wel dik in orde, want de omgevingen en levels zijn erg mooi gemaakt. Daarnaast heeft Nintendo natuurlijk ook bij dit spel Amiibo uitgebracht. Dit zijn interactieve poppetjes die de spellen van Nintendo nog meer mogelijkheden geven. In Splatoon kun je ze gebruiken om uitdagingen te krijgen, waarmee je nieuwe spullen vrij kunt spelen. Over het algemeen is Splatoon dus een erg goede, uitdagende game. De enige misser is de grote hoeveelheid gebruik van internet. Gelukkig is er ook zonder internet genoeg te beleven in de kleurrijke wereld van Splatoon die je niet zonder verfspatten kunt verlaten!

Zin gekregen in meer spellen van Nintendo? Lees hier meer over Captain Toad: Treasure Tracker. Benieuwd of je ooit zelf spellen kunt ontwerpen die kunnen tippen aan die van Nintendo? Lees dan hier de ervaringen van een student Game Design.

Gespeeld: Splatoon
In de winkels vanaf: 29 mei 2015
Gespeeld op: Wii U