Recensie: Spinvis’ Kintsukuroi verwondert op Oerol

★★★★★ – Het komt niet vaak voor dat een populaire muzikant samen met een celliste een dansopera maakt. Spinvis en Saartje van Camp deden het met de voorstelling Kintsukuroi. Deze dansopera, geïnspireerd op de beelden van de tsunami van Japan in 2011, ging op Oerol in première. Het werd terecht de publieksfavoriet van het festival.

Harttrillingen
Kintsukuroi vertelt het verhaal van een seismoloog die tijdens de tsunami zijn vrouw verliest en hoe hij daar mee omgaat. Mensen om hem heen zeggen dat zijn vrouw dood is, maar deze onderzoeker van aardtrillingen weigert dit te geloven. Hij meent haar hart terug te kunnen vinden in de trillingen van de aarde. Dit tragische liefdesverhaal over de krachten van de aardbol wordt met dans en muziek verbeeld. De dansers spreken niet; in plaats daarvan zijn er een voice-over van de danser en zangers aan de zijkant van het podium.

Contrast
Kintsukuroi wordt opgevoerd op een van de mooiste plekken van Terschelling: het Groene Strand. Deze plek past perfect bij de voorstelling. De zee, het strand, de leegte en de op het strand getekende lijnen die de trillingen van de aarde voorstellen, versterken de inhoud van het verhaal. Ze laten het publiek de serene rust en eenzaamheid voelen die de hoofdpersoon ervaart. Er zijn meer prachtige beelden en contrasten in deze voorstelling. Zo is de seismoloog een bejaarde man en zijn vrouw jong en mooi. De vrouw rent veel, terwijl de man juist starre bewegingen blijft maken. Wat nog het meest verwonderlijke van deze voorstelling is, is het gebruik van het podium. De dansers gaan naar plekken toe die geen onderdeel van het podium lijken.

Foutloos
Wat deze dansopera nog indrukwekkender maakt is de livemuziek, gespeeld door de band van Spinvis. De muziek is dissonant, abstract, dynamisch en loepzuiver. De poëtische liedteksten voeren het publiek naar een andere wereld en ondersteunen daardoor de dans en het verhaal perfect. De dans is wat het stuk afmaakt. Er zijn prachtige soepele en originele bewegingen te zien waarbij niets fout gaat: een topprestatie van de dansers! De combinatie van de muziek, het tragische verhaal, de locatie en de dans zorgen ervoor dat het publiek weer op aarde moeten landen als Kintsukuroi afgelopen is. Spinvis en Saartje van Camp zetten met Kintsukuroi de beste voorstelling van Oerol neer.

Gezien: Kintsukuroi
In theaters van 13 juni 2014 tot en met 30 november 2014
Artiest: Spinvis en Saartje van Camp