★★★★Bob Dylan heeft op 3 februari zijn nieuwe album Shadows in the Night uitgebracht, een Sinatra-coveralbum. Niet alleen lijkt het nagenoeg onmogelijk om aan het stemgeluid van de legendarische Frank Sinatra te tippen, Sinatra’s nummers zijn ook nog eens vele malen lastiger dan eerdere covers van Bob Dylan. Toch weet Dylan opnieuw een succesplaat te maken.

Rauwe schoonheid
Dylans prachtige rauwe stem is meer dan geschikt voor covers van Sinatra. Dylan sleurt je mee in zijn romantische ballads, waardoor je haast even vergeet waar je bent. Kippenvel is ongeveer een continuïteit, wanneer je dit album luistert. Dylan weet hier een extreem liefdevolle en respectvolle boodschap over te brengen. Hiermee bewijst hij zijn fans wederom hoe goed hij is. Als Dylan niet de stem had die hij heeft, was dit album nooit een succes geworden. Zijn stem is er namelijk eentje die je werkelijk recht in het hart raakt.

Een extreem hoge lat
Hoewel Dylan niet in het bezit is van Sinatra’s subtiele manier van zingen, weet hij wel degelijk evenveel emotie in de nummers te leggen. De oudere generatie zal hier echter misschien niet volledig mee instemmen. Voor hen blijft Sinatra de enige die zijn nummers in perfectie kan overbrengen. De fans van Bob Dylan zijn daarentegen hooked aan dit album. Mochten er andere artiesten zijn met hetzelfde idee, heeft Dylan de lat extreem hoog voor hen gelegd.

Hartenbreker Dylan
Toch moet je absoluut in de juiste bui zijn om dit album te luisteren. Want, zoals gezegd, de vrolijkheid druipt er niet bepaald vanaf. Zo is het nummer Where Are You een absolute hartenbreker. Met de verkeerde houding klinkt dit album bijna als een slaapverwekkende en deprimerende compilatie van nummers. De echte fans zullen hier overigens geen enkel punt van maken, voor hen zal dit beschouwd worden als één van de beste Dylan-albums ooit. En je kunt na het luisteren van dit album toch echt concluderen dat wat Dylan hier doet, gewoon simpelweg klopt.

Geluisterd naar: Shadows In The Night
Artiest: Bob Dylan
Verkrijgbaar vanaf: 3 februari 2015