Alles wat er mis is met Netflix’ Sense8

Sense8 is één van de nieuwste paradepaardjes van Netflix. De makers van The Matrix en Babylon 5 hebben niet stilgezeten bij het maken van deze serie, die op maar liefst negen plekken over de hele wereld verspreid is gefilmd. Prachtige beelden, maar Sense8 is dan ook niet veel meer dan dat.

Telepathie
Sense8 vertelt het verhaal van acht mensen over de hele wereld, wiens levens onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ze voelen alles wat de andere acht voelen: angst, woede, verdriet, lust. Zit de Koreaanse Sun (gespeeld door Doona Bae) in de put? Dan voelt Duitser Wolfgang (Max Riemelt) zich ook down. Tegelijkertijd hebben ze ook toegang tot elkaars taal, eigenschappen en talenten. Ook kunnen de acht totaal verschillende hoofdrolspelers elkaar ‘bezoeken’ door middel van telepathische krachten en elkaar zo helpen als ze in gevaar zijn.

Uitgemolken verhaallijnen
Het idee is leuk, maar wat komt het slecht uit de verf. De eerste afleveringen zijn moeilijk om doorheen te komen en de verhaallijn wordt in de loop van de serie alleen maar vager. Er wordt vooral gefocust op de individuele verhaallijnen van de acht hoofdpersonages waardoor de ‘grote verhaallijn’ een beetje opzij wordt geschoven. Een corrupt familiebedrijf in Korea, problemen rondom een georganiseerd huwelijk in India en twee badboys in Berlijn die diamanten proberen te stelen. De verhaallijnen hadden interessant kunnen zijn als er meer tempo in had gezeten. Nu leiden deze alleen maar af van de hoofdverhaallijn en verlang je vooral naar het drukken op de fastforward knop.

Engelssprekende Koreanen?
Eén ding kun je de makers meegeven: de serie is geschoten op prachtige locaties en je krijgt het idee alsof je heel de wereld over gaat. Wat dan wel weer heel jammer is, is dat elk personage Engels spreekt met een afschuwelijk accent. De makers laten internationaliteit en de verscheidenheid in de wereld zo goed zien, maar een Koreaanse die zelfs Engels praat met haar Koreaanse moeder voelt juist vervreemdend aan. Het is net of je een kijkje in hun leven neemt en ze maar Engels gaan praten zodat jij ze kunt verstaan. Zo wordt het meteen een stuk ongeloofwaardiger en komen de scènes niet goed tot hun recht.  Sense8 blijft kortom van begin tot eind een grote teleurstelling.

Gezien: Sense8
Op Netflix te zien sinds: 5 juni 2015
Geschreven en geregisseerd door: The Wachowskis & J. Michael Straczynski
Cast: Aml Ameen, Bae Doona, Jamie Clayton, Tina Desai, Tuppence Middleton, Max     Riemelt, Miguel Ángel Silvestre, Brian J. Smith, Freema Agyeman, Anupam Kher, Terrence Mann, Naveen Andrews, Daryl Hannah
Fotocredits: Netflix