Schone Handen is van topniveau

★★★★Schone Handen is de eerste verfilming van één van de bekendste boeken van René Appel. Als thrillerschrijver wordt René vaak de godfather van de Nederlandse psychologische thriller genoemd. Deze naam heeft hij niet zomaar, want zowel in het boek als in de film gaat het verhaal van Schone Handen je niet in de koude kleren zitten.

Gevaar
De familie Kronenburg bestaat uit vader, moeder, dochter Daphne en zoontje Yuri. Op het eerste gezicht een lief, hecht gezin, maar niets is wat het lijkt. Als plotseling de politie op de stoep staat en Sylvia (Thekla Reuten) moet liegen over waar haar man Eddie (Jeroen van Koningsbrugge) de afgelopen nacht heeft uitgehangen, is ze er klaar mee. Ze wil dat Eddie uit het criminele circuit stapt. Helaas gaat Eddie gewoon door. Als ook de kinderen de dupe worden van de praktijken van hun vader pakt Sylvia haar spullen en vertrekt. Toch blijkt dit niet de beste oplossing te zijn. Sylvia weet te veel en dus zet Eddie met zijn broer Charlie (Teun Kuilboer) alles op alles om zijn vrouw te pakken te krijgen.

Acteur van wereldklasse
Het verhaal van Schone Handen speelt zich af in Amsterdam. De acteurs moesten daarom praten met een Amsterdams accent en vooral bij Thekla Reuten klinkt dit erg aangezet. Dat neemt niet weg dat het niet storend is. Jeroen van Koningsbrugge laat zien dat hij meer is dan grappig: hij is een acteur van wereldklasse. Al eerder zagen we hem schitteren als serieuze multimiljonair in De Surprise en nu speelt hij zijn personage weer zeer geloofwaardig. Eddie is een wanhopige crimineel die zijn vrouw probeert terug te winnen. Door deze geloofwaardigheid, de tatoeages op de armen, het Amsterdamse accent en het zweet dat voortdurend op zijn hoofd staat, kan hij de rol van een wanhopige crimineel uitstekend invullen.

Vergelijkbaar met Penoza
Al eerder bewees Nederland zich op het gebied van goed bekeken misdaadseries met Penoza, Moordvrouw en Smeris. Hoewel het verhaal van Schone Handen niet origineel is en erg lijkt op dat van Penoza, is het toch een erg goede film en zal het vast goed bekeken worden. Nederland houdt nu eenmaal van misdaad. En omdat Schone Handen een originele aanpak qua opbouw en goede acteurs heeft, zal de film hopelijk veel bezoekers trekken.

Gezien: Schone Handen
In de bioscooop vanaf: 10 september 2015
Geregisseerd door: Tjebbo Penning