Filmfestival Cannes is niet geschikt voor Schneider vs Bax

★★Een van de beste en meest bekroonde filmmakers van Nederland heeft weer een nieuwe film uitgebracht. Regisseur Alex van Warmerdam is twee keer geselecteerd voor het prestigieuze filmfestival van Cannes, waaronder met Borgman vorig jaar. Weet hij met zijn nieuwste Schneider vs Bax dezelfde topklasse te halen? No way.

Nederlandse Mr. and Mrs. Smith
Schneider vs Bax valt nog het beste te omschrijven als een slappe absurdistische komische thriller met papa-gangsters. Zonder dat vaders Bax en Schneider het van elkaar weten, krijgen ze de opdracht om elkaar te vermoorden. Schneider protesteert eerst, hij is namelijk die dag jarig en moet zijn vrouw bij het verjaardagsfeest helpen. Maar, wordt hem door zijn opdrachtgever verzekerd, het gaat een makkelijk klusje worden. Dit blijkt zeker niet het geval te zijn.

Droombeelden en humor
Schneider vs Bax is een film vol contrasten en leugens. Lieve huisvader Schneider met zijn schattige kindjes is dezelfde man die zonder excuus zijn pistool laat vuren. Maar ook wat de kijker ziet, staat in groot contrast met het verhaal. Er zijn veel prachtige beelden van witte vakantiehuisjes aan een meer waar stiekem de grootste psychopaten zitten. De kleurcode van natuurlijke en lichte kleuren, zoals wit en groen, zorgen voor veel eenheid met de omgeving. Het zijn beelden om bij weg te dromen. Wat ook genieten blijft is de droge en soms licht sadistische humor die we van Van Warmerdam gewend zijn. Bax afkeurend tegen zijn depressieve dochter: “Ik doe slechte dingen, rook wiet en joints. Maar jij, jij eet muesli!”

Surprise, surprise
Waar Schneider vs Bax goed begint met sterke dialogen en onverwachte nieuwe karakterontwikkelingen, kakt het verhaal na de helft enorm in. Waar van Warmerdam normaal excelleert in de onderhuidse spanning opbouwen, streeft hij nu naar een verwacht en slap einde. Bij de meeste films over huurmoordenaars is veel spectaculaire actie, bij Schneider vs Bax ia het tegendeel aan de hand. De humoristische en absurdistische zijweggetjes in het scenario helpen ook niet mee om de aandacht van de kijker bij het hoofdverhaal te houden. Maar bij het verlaten van de filmzaal is even bijkomen van het verhaal wel nodig. Door de intellectuele verhaallijnen en grapjes is dit zeker geen makkelijk weg te kijken filmpje.

Gezien: Schneider vs Bax
In de bioscoop vanaf: 28 mei 2015
Geregisseerd door: Alex van Warmerdam