Rutger bakt feestelijk zorgt voor culinair genieten met de feestdagen

★★★ – Het kan niet op met kookboeken dit jaar. In het kielzog van het succes van tv-programma Heel Holland Bakt, sloegen alle getalenteerde amateurbakkers er hun slaatje uit. Met de feestdagen voor de deur mag een echt kerst-bakboek natuurlijk niet ontbreken. Rutger bakt feestelijk zorgt voor de heerlijkste recepten voor tijdens de feestdagen.

Niet op de weegschaal staan!
Sluit maar alvast een sportschoolabonnement af, want de baksels van Rutger zijn echte dikmakers. Gelukkig zijn ze de calorieën meer dan waard: Rutger van den Broek weet als geen ander wat lekker is. Vorig jaar won hij overtuigend de eerste editie van Heel Holland Bakt. De officiële bakboeken van het programma gingen als warme broodjes over de toonbank. Al snel kwam ook Rutger met een eigen boek: Rutger bakt. Een simpele naam, een simpel concept: 70 recepten van Nederlands beste thuisbakker, aangevuld met foto’s en persoonlijke verhalen.

Rutger snijdt zichzelf in de vingers
De persoonlijke invalshoek van het eerste bakboek was meteen de grootste charme. Verhalen over papa’s lekkere oliebollen, slapeloze nachten, gezellig met de hele familie rond de tafel… Je krijgt onmiddellijk zin om je eigen verhalen en foto’s toe te voegen aan Rutgers prachtig vormgegeven boek. Rutger bakt feestelijk heeft dezelfde opzet, maar het boek is een maatje kleiner. Slechts 40 recepten dit keer, en daardoor ook minder verhalen uit Rutgers eigen jeugd. Doordat het boek dunner, kleiner en goedkoper is, is er ook flink gesneden in de basisrecepten die achter in het boek staan. In Rutger bakt werd de heldere uitleg namelijk verrijkt met foto’s. In het tweede boek ontbreken deze stapsgewijze afbeeldingen, wat het bakken niet bepaald makkelijk maakt.

Lastig, maar lekker!
Het leuke van Heel Holland Bakt is dat het geen programma is voor professionele bakkers. De amateurbakkers presenteren regelmatig volledig ingezakte taarten aan de jury. Rutger bakt feestelijk belooft dan ook een zege voor de thuisbakker: eindelijk makkelijke, maar wel lekkere en culinaire baksels die iedereen op tafel kan toveren. Deze belofte maakt Rutger niet waar. Rutger bakt bevat al veel lastige recepten, maar in Rutger bakt feestelijk overtreft hij zichzelf. Het is af en toe flink aanpoten, ook omdat er geen indicatie voor de bereidingstijd wordt gegeven. Maar uiteindelijk is het altijd smikkelen en smullen. Rutger bakt feestelijk is te hoog gegrepen voor leken, maar het is een feest voor de ‘gevorderde’ amateurbakker!

Gelezen: Rutger bakt feestelijk
Geschreven door: Rutger van den Broek
Uitgegeven door: Carrera Culinair