Rewire festival is verre van mainstream

★★★★ – Experimentele muziekliefhebbers bevinden zich het eerste weekend van mei in Den Haag. Muziekfestival Rewire bestaat pas vier jaar, maar is toch al erg geliefd. Onder het genot van een Vedett dromen velen weg in de psychedelische muziek, wagen sommigen een dansje en vermaakt iedereen zich tot diep in de nacht met de experimentele sounds waar het festival bekend om staat.

In je eigen wereld
In een grote elektriciteitsfabriek speelt de muzikante van Grouper, zittend op een kleine verhoging, psychedelische muziek. Haar gitaarspel en zang galmt door de hele fabriekshal. Ze doet dit met volle aandacht zonder het publiek aan te kijken. Niet alleen zij, maar ook alle luisteraars lijken in hun eigen wereld. De meeste artiesten op Rewire zijn erg in zichzelf gekeerd tijdens hun optreden. De één staat met zijn rug naar het publiek en sommigen zijn nauwelijks zichtbaar door de weinige spotlights. Hierdoor is er weinig interactie met het publiek. Dit kan voor de bezoeker een fijne beleving oproepen, maar hierdoor ontstaat er geen gedeelde ervaring.

Liefhebber of hater?
Rewire bevindt zich in het hart van Den Haag. Alle locaties zijn op loopafstand van elkaar verwijderd. Er ontstaat een fijn groepsgevoel, omdat je door de kleinschaligheid van het festival vaak dezelfde mensen tegenkomt. De kelders en de fabriekshal zijn donker en underground. Dit past goed bij de experimentele en psychedelische muziek. Door deze alternatieve muziek en locaties wijkt Rewire af van mainstream muziekfestivals. Het festival zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Je moet echt van deze alternatieve muziek houden wil je fan zijn van het festival, maar als je eenmaal fan bent, zal je volgens een trouwe vrijwilliger blijven terugkomen.

Experimentele muziek
Tijdens de optredens wordt weinig gezongen. De artiesten verschuilen zich achter hun tafels met een groot aantal snoeren en maken hiermee soms verbazingwekkende muziek. Er wordt ook geëxperimenteerd met instrumenten zoals bij Jac Berrocal + David Fenech + Vincent Epplay. De trompettist wisselt verschillende onbekende instrumenten af. Door de grote line-up is er altijd wat te zien. Overdag is er veelal psychedelische muziek te horen en naarmate de nacht nadert komt iedereen los op elektronische beats. Elk optreden bij Rewire is weer een verrassing en het festival is dan ook zeker een aanrader voor wie iets nieuws wilt.

Bezocht: Rewire Festival
Te zien: Addison Goorve, Shabazz Palaces, 96wrld en velen anderen
Datum: 1 en 2 mei 2015