Rendez-vous is nauwelijks een thriller te noemen

★★Het is niet de eerste keer dat Antoinette Beumer een film regisseert. Met Soof (2013) won ze al een Gouden Kalf voor de beste regie. Rendez-vous is zelfs al het aantal bezoekers van 100.000 gepasseerd en heeft daarmee op 29 juni de status van Gouden Film bemachtigd. De verwachtingen zijn dus hooggespannen.

Non non rien n’a changé
‘Non non rien n’a changé, ’ begint de film. Zeker, er is niets veranderd. Vrolijk Franse liedjes zingen in de auto, op weg naar een afgelegen huis. Het lijkt op een mooie droom. In Frankrijk wonen, bed- and breakfast beginnen en genieten van de Franse lekkere wijn. Een droom die too good to be true is. Simone en Eric beseffen dat niet. De Nederlandse makelaar, Peter Paul Muller, die hen op en absurde manier te hulp schiet, weet dat wel en helpt hen de afgrond in. De kijker weet echter allang dat Peter geen lieverdje is. Met zijn mysterieuze opmerking ‘Je zult er geen spijt van krijgen’ is het geen verrassing dat de makelaar de grote boosdoener blijkt.

Domme, hardwerkende echtgenoot
Esther Verhoef raakt je met een prachtig boek waar ze meerdere prijzen voor won, terwijl in de film elke scène zijn doel voorbij schiet. Eric wordt neergezet als een domme, hardwerkende echtgenoot die zonder twijfelen in alle valstrikken van Peter loopt. Als Peter liever zomerhuisjes wil in plaats van een bed- and breakfast weet Eric niet hoe snel hij Peter gelijk moet geven. De acteurs zelf spelen prima, maar hun personages zijn erg clichématig uitgewerkt.

Geen thriller
Van een thriller is ook niet echt te spreken. Welgeteld één keer wordt het even spannend als één van de hoofdpersonages wordt vermoord. Verder is het vooral een psychologisch drama waarin we voorafgaand aan de ‘spannendste’ gebeurtenis allang weten dat daar op de boomstronk iets gaat gebeuren. Waarom blijft het beeld daar anders zo vaak rusten? De regisseur heeft voor Rendez-vous waarschijnlijk te veel gekeken naar Ik vertrek, waar op precies dezelfde wijze mensen vertrekken naar een ander land om een nieuw bestaan op te bouwen en dit toch moeilijker blijkt dan verwacht.

Gezien: Rendez-vous
In de bioscoop vanaf: 4 juni
Geregisseerd door: Antoinette Beumer