Red Band Society: een kijkje in het leven van ziekenhuispatiënten

★★★★ – Romantische comedies, series over vampiers en zombies, politieseries – allemaal populaire genres die het goed doen. In dit rijtje ontbreekt natuurlijk… het ziekenhuisdrama! Sinds 17 september 2014 kan er weer een nieuw pareltje toegevoegd worden aan het lijstje: Red Band Society. Een serie die zich nu eens niet op dokters, maar op patiënten richt.

Nieuwe invalshoek
Hoe het er in een ziekenhuis aan toegaat, weten we nu wel. Populaire Amerikaanse series als Grey’s Anatomy, Private Practice, House en (in Nederland) De co-assistent en Trauma 24/7 hebben het grote publiek meegenomen in het leven van ziekenhuispersoneel. We raken niet uitgekeken op witte jassen, bloedspatten en tranenvergieten. De patiënten komen en gaan, en zijn daardoor nooit langer dan een paar afleveringen te zien. In Red Band Society is dat anders. De serie gaat over een groep rebelse tieners die leven op de pediatrische afdeling van Los Angeles’ Ocean Park Hospital.

Interessante mix
Patiënten kunnen alleen een seizoen lang hoofdpersonages zijn, als ze langdurig ziek zijn. Kanker, hartkwalen, anorexia, longproblemen zijn voorkomende ziektes in Red Band Society. De grote kracht van de serie is dat hij toch luchtig is. Schoolfeesten, verliefdheden en vrolijke races door de gangen gaan hand in hand met beenamputaties, waardeloze moeders en huilende dierbaren. Juist deze mix van gewone tienerproblemen en zware kost maakt dat de serie werkelijk speciaal is.

Clichés
De serie begint sterk. “Yeah, this is me, talking to you from a coma. Deal with it,” zo zegt comatose Charlie tegen de kijker. Charlie kan in zijn coma praten met mede-ziekenhuispatiënten, wanneer ze flauwvallen of onder narcose zijn. Helaas vinden deze gesprekjes plaats in een clichématig witte ruimte en ze zijn weinig vernieuwend. Ook de problemen van de tieners zijn een tikkeltje cliché. Gelukkig is er ook genoeg moois om over te jubelen. Alleen al het feit dat kankerpatiënt Leo Shakespears meesterwerk Henry V citeert, is reden genoeg om de makers van Red Band Society toe te juichen. Als Leo dan ook nog zijn vrienden verenigt in een “band of brothers” door zijn rode operatiebandjes uit te delen, is het plaatje compleet. Ondanks de clichés kan Red Band Society gemakkelijk een paar seizoenen mee.

Eindinformatie
Gezien: Red Band Society
Op de televisie vanaf: 17 september 2014 (in Amerika)