Pak van mijn hart is een cadeau zonder strik

★★ – Of het nou met of zonder zwarte piet is, heel Nederland houdt van het Sinterklaasfeest. Elk jaar verschijnt er dan ook een romcom die rond 5 december in de theaters te zien is. Pak van mijn Hart is de feel good Sinterklaasfilm van dit jaar. Maar is hij goed genoeg om de ultieme topper Alles Is Liefde te verslaan?

Cliché op cliché
Vreemdgaan terwijl het kind, dat eigenlijk op bed zou moeten liggen, dit ziet. Broers die met elkaar vechten om een vrouw. En vergeet vooral de geliefde die vertrekt met het vliegtuig niet, die de hoofdpersoon uiteraard achterna moet reizen. Pak van mijn hart is duidelijk niet vies van romantische clichés. De ‘rom’ is dus zeker wel aanwezig in de film, maar maar dan wel op zo’n standaard manier dat het geen enkel hart doet smelten.

Stiekem grinniken
De ‘com’ is in Pak Van Mijn Hart veel beter vertegenwoordigd. Geen enkele scène in de film zal ook maar iemand over de grond doen rollen van het lachen. Gelukkig gaat het er juist om dat je in je vuistje gniffelt! De film en zijn personages zijn menselijk en natuurgetrouw. De dingen die hen overkomen, kunnen iedereen overkomen en deze herkenbare situaties maken de film grappig. Helaas, zijn ook deze momenten al veel vaker in andere films voorgekomen. De clichés lijken weer onvermijdelijk. Of lach jij wel als Chantal Janzen drie maal hardop met ‘kak’ scheldt?

Niets nieuws onder de zon
Naast de zoetsappige acties van de personages en de welbekende grappen, is ook het verloop van het verhaal ontzettend typisch. Hierdoor wordt het geheel erg tergend. De rollen zijn de acteurs op het lijf geschreven, wat funest is voor de spanning. De titelsong maakt de film er helaas niet beter op, want deze klinkt als dertien uit een dozijn en is daarmee niet pakkend. Pak van mijn Hart is in alle opzichten een Sinterklaasromcom, maar valt met niets echt op. Hierdoor laat de film geen enkele indruk achter. Uit het oog, uit het hart.

Eindinformatie
Gezien: Pak van het Hart
In de bioscoop vanaf: 6 november 2014