Wederom spanning en ethiek in Orphan Black

★★★★★ – Sarah Manning en haar zussen zijn begonnen aan hun derde seizoen op Netflix. Nou ja, zussen. Sarah is een van de (tot nu toe) acht klonen die het Dyad institute heeft ‘gemaakt’. De serie Orphan Black vertelt hoe deze vrouwen achter hun kloon-identiteit komen en alle daaraan gelinkte problemen.

Opletten
Als Sarah aan het begin Orphan Black een vrouw, Beth Childs, zelfmoord ziet plegen, neemt ze haar identiteit aan. Langzaamaan komt Sarah erachter dat de gelijkenis tussen haar en Beth geen toeval is. Beide vrouwen zijn namelijk onderdeel van een kloon-project genaamd project Leda. Samen met andere klonen probeert Sarah een genezing te vinden voor de ziekte die veel van hen hebben. Nogal een ingewikkeld verhaal dus en hierdoor is Orphan Black niet een serie die je even tussendoor kijkt. Naast de spannende verhaallijn, zet deze serie je ook aan het denken over ethische vraagstukken over klonen en menselijke experimenten.

Multitasken
Zowel de rollen van Sarah als van haar zusterkloons worden gespeeld door slechts één actrice, namelijk Tatiana Maslany. Tatiana verdient een dikke pluim voor haar acteerwerk, want je verwart de verschillende klonen geen moment met elkaar. De belangrijkste klonen in de serie zijn Sarah, de wetenschapper Cosima, de voetbalmoeder Alison, het kreng Rachel en de tweelingzus van Sarah, Helena. Zelfs als Sarah in de serie net doet alsof ze Cosima is, herken je Sarah. Dit getuigt van briljant acteerwerk van Tatiana Maslany die elke kloon een eigen persoonlijkheid heeft gegeven.

Geduld
Aangezien het verhaal van Orphan Black niet zo simpel te volgen is, is het aan te raden om seizoen twee nog eens te kijken voordat je aan seizoen drie begint. Als je weer helemaal op de hoogte bent, kan je meteen door met seizoen drie. Helaas, kun je niet meteen het hele seizoen op Netflix kijken. Eenmaal per week komt er een nieuwe aflevering online te staan. Fijn om even alle indrukken te laten inwerken, maar jammer als een aflevering spannend eindigt! Enkele dingen om naar uit te kijken in seizoen drie zijn: De mannelijke klonen van project Castor, Helena en de militairen, de code die Cosima kan kraken en een wellicht zwangere Helena.

Gezien: seizoen 3 van Orphan Black
Op televisie vanaf: 18 april 2015
Geregisseerd door: o.a. John Fawcett, T.J. Scott en David Frazee