Recensie: Onderliggend verdriet en humor in Nebraska

In Nebraska ontvangt de oude Woody Grant een brief van een loterij met daarin de tekst dat hij zich winnaar van één miljoen dollar mag noemen. Dit geld kan hij ophalen in de 1200 kilometer verderop gelegen plaats Lincoln. De reis vanuit zijn woonplaats ontwikkelt zich tot een ontmoeting met Woody’s verleden en laat ons kennismaken met zijn emoties.

Een betekenisvolle reis
Familierelaties spelen een belangrijke rol in deze sterke film over de reis van Woody (Bruce Dern) naar Lincoln. Hoewel Woody’s vrouw en zoons geen vertrouwen in hem hebben en hem ervan weerhouden, gaat hij toch op weg. Beelden van een uitgeputte, mank lopende en verwarde Woody langs een met sneeuw bedekte snelweg tonen zijn wilskracht. Uiteindelijk besluit zoon David (Will Forte) hem met de auto te brengen. Ook al is David zich ervan bewust dat de brief eigenlijk een commerciële flyer is.

Droge humor
Onderweg maken ze een stop in Hawthorne, de geboorteplaats van Woody. Hier wordt hij met zijn prijs als held gezien; de inwoners van Hawthorne proberen dan ook geld van hem af te troggelen. Ze worden neergezet als simpele mensen, die weinig in het leven hebben dat hen bezighoudt. Evenals de familie Grant, die met eenvoudige gesprekken in beeld wordt gebracht. Dit levert vaak onbenullige situaties op. Nebraska is humoristisch, maar gaat niet gepaard zonder verdriet. Woody’s slechte toestand maakt dat de film een serieuze ondertoon heeft. Zwart-witte beelden en instrumentele muziek versterken dit.

Standvastige Woody
Nebraska roept vragen op; met name over bedrog, eigenwaarde en vertrouwen. Deze elementen worden sterk overgebracht door de echtheid van de personages. Ook de omgeving heeft daarbij een versterkende waarde. Het oude Hawthorne, waar in tijden weinig is veranderd, geeft een weerspiegeling van de standvastige Woody. Al deze afgewogen situaties maakt Nebraska tot een sterke film die de kijker niet snel zal vergeten.

Gezien: Nebraska
In de bioscoop vanaf: 27 februari 2014
Geregisseerd door: Alexander Payne