Absurdisme voor de hedendaagse dingen in Naamloos

★★★★ – Na zijn eerdere verhalenbundel Sjeumig schrijft Pepijn Lanen (De Jeugd van Tegenwoordig) de roman Naamloos. Deze debuutroman is een eerlijk en rauw verhaal van een dertiger die worstelt met het vraagstuk: wie ben ik? Zijn zoektocht naar zijn identiteit zit vol humor en zelfs een vleugje romantiek.

Letterlijk naamloos
Naamloos is geschreven als een soort dagboek. We nemen een kijkje in het leven van een letterlijk naamloze jongeman – hij is zijn naam vergeten. Hij zit tussen twee banen in en woont tijdelijk in het nihilistische appartement van een vriend. Het verhaal wordt niet in chronologische volgorde verteld, waardoor je soms net zo verward bent als de hoofdpersoon. Lanen maakt scherpe observaties over de problemen die dertigers meemaken in de grote stad. Een van de problemen die wordt aangekaart is ‘sociaal drinken’ – iets waar de naamloze dertiger graag aan meedoet. Hij realiseert zich dat hij áltijd meedrinkt, iets wat misschien de aanleiding is voor zijn geheugenverlies.

Hedendaagse romantiek
Het is niet alleen kommer en kwel in Naamloos. Er is ook wat hedendaagse romantiek te bespeuren. Een mysterieuze dame probeert de hoofdpersoon te helpen met zijn queeste, maar ook háár naam blijft een geheim. Hun relatie is voornamelijk gebaseerd op het naamloos-zijn. De hoofdpersoon herkent haar van toen hij zijn naam nog wist en beschuldigt haar van het stelen van zijn laptop en tas – zijn laatste aanknopingspunten voor zijn naam: “Jij hebt mijn leven gestolen!” Dit leidt tot dagen van samenzijn waarin ze samen op zoek gaan naar zijn naam.

Serieuze ironie
Het is vooral de stijl van Lanen die je bijblijft. De beschrijvingen van de wereld om hem heen zijn spot on en normale situaties worden ellenlang besproken. De zinnen zijn soms absurd en er zit vaak een ironische ondertoon aan. Aan de ene kant lijkt Lanen enorm serieus te zijn over de problemen die hij aankaart, maar hij behandelt ze wel met een humoristische ondertoon. Dit maakt Naamloos ijzersterk. We wisten al dat Lanen over vele talenten beschikte. Romans schrijven blijkt daar ook een van te zijn.

Gelezen: Naamloos
Geschreven door: Pepijn Lanen
Uitgegeven door: Ambo Anthos