Recensie: MS DOS/Prometheus Geketend is een lijdensweg aan lijnen

★★★★ – Het is donker in de zaal van Frascati 4 en het publiek houdt afwachtend zijn adem in. Urland start het eerste deel van haar internet trilogie met een luid geloei: een opstartende pc. In MS DOS/Prometheus Geketend creëert een abstract lijnenspel op subtiele wijze de essentie van een mythe.

Mythische codes
Met deze fascinerende en abstracte voorstelling probeert Urland een verband uit te zetten tussen het internet en de Griekse mythe van Prometheus. Prometheus stal het vuur van de goden en bracht het naar de mensen. Hij wordt de ‘vooruitziende’ genoemd en staat symbool voor techniek. Hij wordt gestraft voor zijn daad en aan een berg geketend waar een adelaar elke dag opnieuw zijn lever komt opeten. Bij Urland gaat het niet om het letterlijke verhaal. Door middel van lijnenspellen, binaire codes en ruimtelijke verhoudingen, als in een computer, geven zij de formule van Prometheus weer.

Cirkel, driehoek, vierkant
Er zijn vier jonge mannen in de ruimte die zich tot elkaar verhouden door zich, springend op de soundscapes en muziek, over lijnen op de vloer te verplaatsen. Ze houden elkaar constant in de gaten, bewegend over een cirkel met daarin een driehoek en daarin weer een vierkant. Een harde techno-toeter geeft de aanleiding om van beweging te veranderen. Er is veel symmetrie in de choreografie te ontdekken, maar ook veel willekeur. Patronen veranderen constant en harde lichtschakels zorgen voor heftige wisselingen van gemoedstoestanden. Als de muziek even stopt en de stilte in je oren galmt, hoor je de inspanning die deze jongens leveren met het afleggen van de dwangmatige lijdensweg van lijnen.

Vlees op de steen
Plots gaat Jimi Zoet, één van de acteurs, uit zijn dak: hij valt een kliko aan en begint als een bezetene te dansen. Er lijkt een besmetting te ontstaan die alle acteurs raakt en het systeem loopt vast. Hierna volgt de eerste tekst en tevens het startsein voor een modernistische trip naar de finale: “This is the beginning”. Grote blokken worden omgegooid en teksten van Heiner Müller (“Fleisch am Stein!”) worden over het toneel gebruld. Vervolgens wordt er met een schuimmachine een wolk gecreëerd, waar de heren op plaatsnemen. “What do we do with Prometheus?”, het wordt duidelijk: dit zijn de goden. Welk oordeel zullen zij vellen? MS DOS/Prometheus Geketend is een verfrissende voorstelling die aanzet tot zelf nadenken en verbanden leggen, maar ook vreselijk boeiend om naar te kijken.

Gezien: MS DOS/Prometheus Geketend
In theaters van 17 april 2014 tot en met 24 mei 2014
Artiest: Urland