Recensie: Moving Magic

★ – De tentoonstelling Moving Magic brengt een staaltje mechanische magie die aan het begin staat van het hedendaags illusionisme. De tentoonstelling showt Parijse automaten, die al 150 jaar lang mensen verwonderen met levensechte trucs. De goochelende robots met hun mechanische illusies zijn nog steeds een grote inspiratiebron voor Nederlands bekendste illusionist, Hans Klok.

Het illusionisme op z’n kop
De automatenbouwers Jean Eugène Robert-Houdin, Leopold Lambert, Gustave Vichy, Jean Roullet en Alexandre Thèroude vestigden zich in de negentiende eeuw in de Marais een buurt in Parijs. Met hun mechanische uitvindingen zetten zij de wereld van het illusionisme op zijn kop. In Moving Magic zijn er levensechte clowns die goochelen, hun hoofd laten verdwijnen en dierfiguren die muziek kunnen maken. De Parijzenaars bouwden niet alleen goochelende automaten; Houdin was ook de eerste die een manier bedacht om zijn zoontje te laten zweven. Waarmee hij andere goochelaars en illusionisten inspireerde, zoals ’s werelds bekendste illusionist Houdini.

Magische sferen
Moving Magic wordt ingeleid door Hans Klok. In een kort filmpje vertelt hij over de geschiedenis en invloed van de automatenbouwers. De tentoonstelling zelf bestaat jammer genoeg uit een kleine ruimte. Via de tekstbordjes leest de bezoeker over de trucs van alle automaten. De projecties op de muren laten de automaten in actie zien. Buiten de prachtige negentiendeeeuwse automaten ademt de tentoonstelling weinig magische sferen. De sfeer is nogal gewoontjes en niet bijzonder. Jammer, want de automaten zijn geïnspireerd op plekken zoals de Moulin Rouge, het variététheater en circusfreaks. Het mist de allure van een goochelshow die in het filmpje van Klok wel aanwezig is.

Een illusie?
Door de tentoonstelling is de bezoeker vrij snel heen. De automaten zijn erg bijzonder om te zien maar de ondersteunende informatie kent weinig diepgang. Buiten de automaten zijn er geen andere objecten die het verhaal ondersteunen. De goocheltrucs worden niet echt ontrafeld en blijven een groot magisch en mechanisch mysterie. Meer kennis verkrijgen over de magische wereld is in Moving Magic helaas een grote illusie.

Bezocht: Hans Klok presenteert Moving Magic
Te zien van: 24 april 2014 t/m 1 maart 2015
Locatie: Museum Speelklok, Utrecht