★★★★ – Hippe muziek trekt doorgaans niet het meest gemêleerde publiek. Dat was goed te merken tijdens festival Motel Mozaïque in Rotterdam, dat vooral door blanke westerlingen bezocht wordt. Het muziekfestijn bevat meer dan zestig optredens van allerlei artiesten, wat zorgt voor variatie en verschillende genres.

Liefdesverdriet
Eén van de elf festivallocaties is een grote tent op het Schouwburgplein, waar het publiek van Motel Mozaïque Girls in Hawaii mag verwelkomen. Frontman Lionel Vancauwenberghe heeft een prettige en meeslepende stem en de liedjes zijn ook best aardig. Probleem is dat het allemaal wat teveel voortkabbelt. Misschien ligt het ook wel aan de naam, die zonnige oorden oproept in de verbeelding. De sterkste liedjes van de heren zijn die waarin ze hun liefdesverdriet bezingen. De tamelijk zorgeloze songs maken dan plaats voor een smachtend verlangen naar een onbereikbare liefde. De eindeloos herhaalde frase ‘since you left’ in het nummer Switzerland maakt dat het liefdesverdriet bijna tastbaar wordt.

Stampvolle kerk
‘I asked for the place with the most gold’, zegt Luke Sital-Singh aan het begin van zijn optreden en werpt hierbij een blik om zich heen. Hulde aan de organisatie van Motel Mozaïque om deze 26-jarige Brit tegen het vallen van de avond in een kerk neer te zetten. De singer-songwriter is een groot talent. Hij imponeert met een even warme als venijnige stem in de Paradijskerk, waarin al het goud schittert in het laatste zonlicht van de dag. De vergelijking met Jeff Buckley is snel gemaakt als Sital-Singh, bewapend met een elektrische gitaar, al zijn frustraties en pijn de kerk in schreeuwt. Hier is hij op zijn best en houdt hij de stampvolle kerk een uur lang geboeid, ademloos en doodstil.

Variërend aanbod
Het is onmogelijk om de meer dan zestig acts die dit jaar geprogrammeerd zijn bij Motel Mozaïque allemaal te bezichtigen. Tussen de optredens zat veel moois. Wat te denken van Angel Olsen. Met een stem die beurtelings fragiel en scherp snijdend klinkt, geeft ze een overtuigend optreden. Haar engelachtige voorkomen is daarbij zeker niet onverdienstelijk. De pet die ze droeg, mag de volgende keer wel af. Zaterdagavond, om klokslag twaalf uur, wordt het festival afgesloten door afrobeat-groep Seun Kuti. Jawel, onder leiding van de zoon van de grote Fela Kuti. De grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg verandert in een heerlijk swingende feestruimte. Door twee prachtig beschilderde danseressen vergeten de meeste mannen te kijken naar de vijftienkoppige band, die erg strak speelt. Een mooie multiculti afsluiting van dit verder nagenoeg blanke, maar geslaagde festival.

Bezocht: Motel Mozaïque
Artiesten: Girls in Hawaii, Luke Sital-Singh, Angel Olsen, Seun Kuti, Temples, George Ezra, Ásgeir, e.a.
Datum: 4 en 5 april 2014