Mockingjay Part 1 is een enorme anticlimax

★★★ Een miljoenenfranchise met een sterrencast, spetterende special effects en mooie mannen. We hebben het natuurlijk over The Hunger Games, waarvan deze week het derde deel uitkwam: Mockingjay Part 1. De eerste twee films staan als een huis, maar geldt dat ook voor het voorlaatste deel? Weet Jennifer Lawrence haar status als topactrice hoog te houden?

Mooi lelijk
Dat Jennifer Lawrence kan acteren, staat buiten kijf. Deadline recenseerde al eerder films waar Lawrence de sterren van de hemel speelde. Lees hier de recensies van Silver Linings Playbook en X-men. Ook in Mockingjay staat ze haar mannetje. Hoewel de actrice een plaatje is om te zien, is ze in The Hunger Games op haar mooist als ze lelijk is. Met ongekamde haren en gehuld in voddige pakjes, weet ze de rol van de depressieve, impulsieve Katniss Everdeen feilloos neer te zetten. De gewoonweg afzichtelijke gezichten die ze trekt wanneer ze een hevige huilbui heeft, zijn fenomenaal. Je krijgt niet alleen kippenvel van deze scènes – je huilt zelf mee!

Geen vuur en vlam
Zoals gezegd loopt Lawrence een groot deel van de tijd rond in lelijke pakjes die veel weghebben van een overall. Deze outfits lijken in niets op de extravagante jurken uit de eerste twee films, waarbij de vlammen letterlijk en figuurlijk van de actrice afsprongen. De overalls lijken misschien slechts een klein detail, maar ze zijn een belangrijk onderdeel van Mockingjay. In de boeken van Suzanne Collins ligt de nadruk op de slechte omstandigheden waarin de personages in district 13 verkeren. Daarbij passen nu eenmaal geen sexy jurkjes of bijzondere kapsels. Natuurlijk zijn de mannen wel tot perfectie gestyled, maar hé – het oog wil ook wat!

Die arme fans…
Niet alleen wat betreft outfits blijft de film dicht bij het originele verhaal van Mockingjay. Ook de sfeer is overduidelijk hetzelfde. Helaas is ook aan het plot weinig veranderd. Het eerste deel van de roman is bij lange na niet zo opzwepend als The Hunger Games en Catching Fire. Toch is besloten om de fans extra geld af te troggelen door ze tweemaal naar de bioscoop te sturen om het derde boek op het grote scherm te zien. Terwijl Collins helemaal niet genoeg stof levert voor twee films en er geen extra plotlijnen zijn ontwikkeld! De grote ontknoping die het boek de moeite waard maakt, is in de tweede film terecht gekomen. Dat maakt Mockingjay een joekel van een anticlimax.

Om in de sfeer te blijven, kun je natuurlijk de boeken van Collins herlezen of de films opnieuw kijken. Als je zin hebt in een serie in dezelfde sfeer, kun je je ook vastbijten in Het Bottenseizoen van Samantha Shannon. Lees hier de recensie van reporter Debby Distelblom om te zien of het iets voor jou is!

Gezien: Mockingjay Part 1
In de bioscoop vanaf: 19 november 2014
Geregisseerd door: Francis Lawrence