Veel spanning in Mo

★★★In mei 2014 maakten we kennis met politicus Morten Mathijsen in de eerste thriller Morten van Anna Levander. Nog geen jaar later is deel twee van de Morten-trilogie er al: Mo. Ook in dit deel weet Levander de spanning vast te houden met allerlei nieuwe, intrigerende ontwikkelingen.

Glipt door de vingers
Het boek Mo gaat vanzelfsprekend verder waar Morten eindigt. Morten Mathijsen wint glorieus de verkiezingen met zijn partij De Nieuwe Liberalen, maar zijn persoonlijke leven lijkt hem door de vingers te glippen. De vrouw van de kersverse premier lijkt gek te worden, zijn gothic dochter trekt in een kraakpand in en ook de regering loopt niet alles voorspoedig.

Feit meets fictie
Wie begint met lezen, denkt dat de titel van het boek een afkorting is van Morten. Maar aan het begin van het boek wordt duidelijk dat de titel van het boek ook kan slaan op politicus Mo Limam, de rechterhand van Morten. Anna Levander, een pseudoniem voor het journalistenduo Dominique van der Heyde en Annet de Jong, zorgt met Mo ervoor dat het verhaal een actueel tintje krijgt. De zoon van Mo vertrekt namelijk naar Syrië om mee te vechten in de jihad. Werkelijkheid en fictie komen hier mooi samen.

Wie is dan M.?
Hoewel Mo niet de spannendste thriller ooit is, zorgt Anna Levander door haar vlotte schrijfstijl met korte zinnen er wel voor dat het verhaal lekker weg leest. Na Morten en Mo heet het derde en laatste deel van de trilogie M. Is in dit verhaal wellicht een hoofdrol weggelegd voor de spindoctor van Morten, Marijn Flanders? Het antwoord op deze vraag laat niet lang op zich wachten, want het derde en laatste deel van de trilogie volgt nog dit jaar.

Gelezen: Mo
Geschreven door: Anna Levander
Uitgegeven door: uitgeverij Q