Ludwig is verrassend vernuftig

★★ – Het is een knappe prestatie. Theatergezelschap Groots en Meesleepend heeft in het eerste jaar van zijn oprichting al meteen een prijs te pakken: die voor beste voorstelling. Deze kreeg het theatergezelschap op het theaterfestival de Parade voor de operette Ludwig. Is deze operette de prijs wel waard?

Ludwig en zijn grillen
Deze luchtige versie van een opera vertelt het verhaal van keizer Ludwig de tweede uit het Duitse Beieren. De operette gaat over Ludwigs leven vanaf het moment dat hij koning wordt tot aan het moment dat hij op mysterieuze wijze met zijn psychiater in een meer verdrinkt. Veel van zijn eigenaardigheden worden ook getoond, zoals het feit dat Ludwig muziekinstrumenten in plaats van geweren aan zijn soldaten geeft. Het verhaal wordt door slechts één acteur uitgebeeld die zowel acteert als zingt.

Bijzonder
De acteur speelt de verschillende personages met veel humor en weet zijn rollen snel achter elkaar af te wisselen. De liedjes die hij zingt zijn door de prachtige en begrijpelijke teksten ontroerend. De liederen zijn moeilijk om te zingen, vooral de delen waarin samen met een video meerstemmig wordt gezongen. Hoewel het een lastige opgave is, gaat dit de acteur vlekkeloos af; de liedjes worden loepzuiver gezongen. Een knappe prestatie voor deze nog jonge acteur.

Verrassingen
Wat deze voorstelling echt leuk maakt om naar te kijken, zijn de verrassingen die het publiek bij de les houden. De acteur is ontzettend vindingrijk. Hij vouwt bijvoorbeeld een plat kartonnen kasteel uit tot een opera. Hierdoor wordt de toeschouwer vaak verrast met wat er nu weer uit de meegenomen kartonnen voorwerpen tevoorschijn komt. Daarnaast zijn de gebruikte videobeelden met daarop dezelfde acteur – maar dan in een andere rol-  origineel en ze worden op onverwachte momenten gebruikt. Het enige minpunt van deze voorstelling is het einde. Dit gaat net iets te lang door en is overbodig voor het stuk in zijn geheel. Desondanks is het een erg leuke, humoristische voorstelling om naar te kijken. Het is zeker een aanrader voor toneelliefhebbers.

Voorstelling
Gezien: Ludwig
In theaters van 16 mei 2014 tot en met 6 maart 2015