Love + War van Kwabs was zeker het wachten waard

★★★★ – Kwabs stond op de soundtrack van Fifa 15 en mocht al in 2011 zijn kunsten vertonen voor prins Harry van Groot-Brittannië. Kwabs is dus geen onbekende zanger in de Britse muziekwereld. En nu is daar eindelijk het langverwachte debuutalbum van Kwabs, genaamd Love + War. Dit album was het wachten meer dan waard.

Hemelse stem
Love + War is een aanstekelijke mix van muziekstijlen als R&B, Soul en Jazz. Zo is Kwabs te vergelijken met James Blake, Seal en zelfs Frank Ocean. Het sterkste punt van dit album is absoluut Kwabs stem. Dit is niet raar als je drie jaar lead singer van het National Youth Jazz Orchestra bent geweest. Zijn stem is erg sterk, eerlijk, vol met emotie en gemakkelijk in staat om de leiding te nemen. Ritmisch speelt Kwabs met de tonen over de verrassend groovy electro beats van het nummer Love + War, terwijl hij smooth en kalm de piano beheerst op de hip-hop soul-pop van Walk. Kwabs kan het allemaal.

Tegenstellingen
Love + War zit, zoals de titel al doet verwachten, vol met tegenstellingen. Wrong or Right wordt ondersteund door een schitterende beat, terwijl Kwabs met zijn sterke stem laat horen dat hij bij die beat nog altijd aanwezig is als zanger. Het album wordt afgesloten met het prachtige Cheating on Me. Dit nummer is een hedendaags gospel ondersteund door een simpele piano met als thema zelfopenbaring. Kwabs heeft veel te danken aan producers zoals Sohn voor zijn “eigen” sound, waarin de tegenstellingen niet ontbreken.

Een niet te stoppen talent
Love + War is niet helemaal perfect. Het lijkt wel alsof Kwabs nog niet durft zich volledig te geven. Make You Mine en Father Figure zijn helaas een beetje te tam, terwijl Kwabs live meerdere malen heeft laten zien dat hij het wel kan. Dit is niet een groot probleem op een debuutalbum. Ondanks dit kleine mankementje kan niemand ontkennen dat Kwabs een niet te stoppen talent is, van wie de wereld nog veel gaat horen.

Geluisterd naar: Love + War
Artiest: Kwabs
Verkrijgbaar vanaf: 11 september 2015