Recensie: Lily Allen’s nieuwe album heeft een spannende titel maar is eenvoudig

★ – Het is niet onopgemerkt gebleven dat na vijf jaar Lily Allen terug is met een nieuw album. Er werd veel gesproken over de titel van de cd, Sheezus, wat verwijst naar de recent verschenen cd van Kanye West Yeezus. De commotie rondom de titel is waarschijnlijk het spannendste aan de cd, want voor de rest is het album saai.

Eentonig
De plaat van de Britse zangeres mist vooral diversiteit. Enkele nummers zijn duisterder of rustiger dan het merendeel van de cd; maar de verschillen zijn klein. Allen zingt of rapt elk nummer op dezelfde manier en er is weinig diversiteit in haar zang. Daarnaast kennen veel liedjes geen opbouw of climax. Ook wordt er op veel nummers gebruik gemaakt van ongeveer hetzelfde drum-ritme en instrumenten. Sheezus is een vrij eentonig geheel om naar te luisteren: vrijwel alle nummer klinken hetzelfde.

Pardon?!
Wat ook opvalt zijn de gemakkelijke teksten van de nummers. Hier is in principe niets mee, aangezien het niets zegt over de kwaliteit van een nummer, maar op Sheezus valt het wel erg op. Zo zingt ze op het titelnummer: ‘Periods, we all get periods. Every month, yo, that’s what the theory is.’ Dit is best wel iets eigenaardigs om te zingen in je openingsnummer. En zo zijn er nog een aantal zinnen die vrij apart en simpel zijn.

Air Balloon
De tweede singel die werd gereleased, was Air Balloon. Het is een vrolijk nummer, waarvan het refrein gemakkelijk in je hoofd blijft hangen. Dit nummer valt op door de lieve songtekst. Er zijn op Sheezus verschillende liefdesliedjes te vinden. Dat is opvallend, aangezien Allen eerder voornamelijk werd gekenmerkt door haar rauwe randje en niet door liefdesliedjes. L8 CMMR, wat staat voor Latecomer, gaat helemaal over haar liefde voor haar man. Deze liefdesliedjes zorgen er wel voor dat de cd, ondanks verschillende gebreken, de luisteraar een goed humeur geeft.

Geluisterd naar: Sheezus
Artiest: Lily Allen
Verkrijgbaar vanaf: 5 mei, 2014