Kingsman The Secret Service is exploderend spectaculair

★★★★Kingsman The Secret Service, gebaseerd op de gelijknamige stripboekenserie, is nu te zien in de bioscoop. De trailer van de film lijkt misschien een indicatie te geven van het verloop van de film, maar na het zien van deze film blijkt het haast onmogelijk te vertellen hoe spectaculair, bizar en humoristisch het werkelijk is.

Van Pretty Woman naar vermakelijke gestoordheid
De verhaallijn van Kingsman begint ondanks de special effects toch ietwat simpel. Zoals er in de film zelf al wordt gezegd heeft het wat weg van het ‘Pretty Woman verhaal’ – wat overigens weer de zelfspot van de regisseur weergeeft. Het verhaal gaat over een arme Engelse jongen die een kans heeft op een nieuwe toekomst vol actie. Dit simplistische wordt doorbroken, wanneer de film een bizarre wending neemt. Bizar is misschien zelfs een understatement: exploderende hoofden onder het genot van vrolijke muziek en vechtscènes waar absoluut een zieke geest voor nodig is zorgen voor een vermakelijk gestoorde wending.

Samuel L. wie?
Samuel L. Jackson speelt in deze film een wereldwijd bekende rapper; de absolute domper van de film. Jackson ziet eruit als een mislukte 50-jarige te midden van zijn midlifecrisis: een hipsterlook, een irritant slisje en nutteloze toevoegingen. Het geheel maakt hem tot een kinderachtig typetje, die teveel zijn best lijkt te doen. De vraag blijft waarom hij deze rol heeft aangenomen. Hoewel hij misschien een lachwekkende rol speelt en ‘de baas’, lijkt deze rol toch zeker beneden zijn maat.

Deftig vechtende Engelsman
Maar dan is er zijn tegenspeler Taron Egerton: een nieuwe acteur met kilo’s potentie. De jonge acteur heeft wat weg van de eveneens opkomende acteur Jack O’Connell en slaat met zijn rol als Eggsy absoluut de spijker op zijn kop. En ook de rol van Harry Hart had door niemand anders gespeeld moeten worden dan Colin Firth. Hoewel hij een nette Engelsman speelt, en hem dit op het lijf geschreven is, schuilt daaronder een vechtersbaas die nergens voor terugdeinst. Dit laatste geeft de acteur een vernieuwend en enigszins komisch randje. Al met al is Kingsman een film waarbij je je ogen uitkijkt, eentje die je blijft verbazen over de gedachtegang van de maker en die vol zit met prachtige special effects: absoluut bioscoopwaardig.

Gezien: Kingsman: The Secret Service
In de bioscoop vanaf 13 februari 2015
Geregisseerd door: Matthew Vaughn