Recensie: Jersey Boys is de musicalfilm waar je vader ook heen wil

★★★★ – Een film waarin gezongen wordt, schrijven veel mensen bij voorbaat al af. Denk twee keer na als je hoort dat Jersey Boys ook een film vol zang is. Deze nieuwe film, die gebaseerd is op de musicalhit van Broadway, is een film waar je broertje of vader maar al te graag naartoe zal willen.

Verkeerde kant en de vierde wand
Jersey Boys vertelt het verhaal van Frankie Valli and The Four Seasons, een legendarische zanggroep uit de jaren zestig. De jongens van de band groeiden op aan de verkeerde kant van het spoor, maar muziek trok hen uit hun uitzichtloze situatie en maakte sterren van ze. De film is niet alleen een tribute aan de vier mannen met hier en daar wat leuke liedjes, maar focust zich op de moeilijkheden waar ze zich door heen moeten slaan en hoe vriendschap een belangrijk rol had in hun samenwerking. Bijzonder aan Jersey Boys is het regelmatig ‘breken van de vierde wand’. Hiermee wordt bedoeld dat de acteurs meer dan eens rechtstreeks in de camera kijken en tegen de kijker praten. Doordat de hoofdrolspelers de kijker direct aanspreken, lijkt het alsof het verhaal aan de kijker wordt uitgelegd.

Één bekende kop
Jersey Boys is niet een film die eruit springt vanwege bekende namen die zich aan de film hebben verbonden. Sterker nog, hoofdrolspeler John Lloyd Young (Frankie Valli) maakt zijn filmdebuut in Jersey Boys. Hij vertolkte de rol van voorman Valli op Broadway en brengt de kleine man nu naar het witte doek. Ook Vincent Piazza (Tommie DeVito) schitterde vaker op het toneel dan op het scherm. De enige bekende kop in Jersey Boys is Christopher Walken (The Deer Hunter, Dark Horse). Hij speelt de Gyp DeCarlo, een ietwat louche figuur die zich ontfermt over de jongens wanneer zij in geldproblemen komen.

Mannenfilm
Ondanks het feit dat Jersey Boys zich op een zanggroep richt die zo nu en dan in zingen uitbarst, is het geen typische musicalfilm. Hier en daar wat verborgen maffiapraktijken, geldproblemen en bandleden die in de bak belanden; het heeft allemaal net wat meer ballen dan bijvoorbeeld Mama Mia. Jersey Boys is een film waar je gerust je vader of broertje mee naar toe kan nemen, want zij zullen die mannelijke laag vast kunnen waarderen.

Gezien: Jersey Boys
In de bioscoop vanaf: 19 juni 2014
Geregisseerd door: Clint Eastwood