Irrational Man is Woody Allen op de automatische piloot

★★ – Nog maar net bijgekomen van het vorig jaar uitgekomen Magic In The Moonlight, heeft Woody Allen alweer een nieuwe film afgeleverd. De hardwerkende 79-jarige filmlegende komt dit jaar met een echte Allen, genaamd Irrational Man: een film over een briljante man in een existentiële crisis en een jonge vrouw die verliefd op hem wordt.

Roddels op de campus
Irrational Man behandelt de relatie tussen de zelfdestructieve filosofie-docent Abe Lucas, gespeeld door Joaquin Phoenix, en zijn studente Jill Pollard, vertolkt door Emma Stone. Phoenix speelt een verfomfaaide filosoof, die voordat hij ook maar één voet op de campus van een kleine universiteit in Rhode Island heeft gezet, al wordt beticht van alcoholisme en affaires met zijn studentes. Abe Lucas trekt zich weinig aan van alle roddels, inmiddels kampend met zijn eigen problemen.

De perfecte moord
Zoals bij vele Woody Allen films, ligt ook aan Irrational Man een existentiële crisis ten grondslag. Abe Lucas vindt geen voldoening of zin in zijn leven, totdat hij studente Jill Pollard ontmoet. Toch krijgt hij het niet voor elkaar om de passie te kunnen vinden die is benodigd om Jill, maar ook zijn geïnteresseerde collega Rita Richards het hof te maken. Hij besluit radicaal actie te ondernemen en betekenis te creëren door de ‘perfecte moord’ te plegen, oftewel een moord waarvoor hij nooit verdacht of opgepakt zal worden. Met de nodige Woody Allen-slapstick wordt de voorbereiding en de uitvoering van de moord verbeeld met het romantische drama als achtergrondverhaal.

Existentieel geleuter
Irrational Man voelt toch een klein beetje alsof deze op de automatische piloot is gemaakt. De briljante doch getormenteerde hoofdpersoon, de existentiële crisis, de verboden liefde, het plegen van een moord; we hebben het allemaal al eens in een Woody Allen-film gezien. Wellicht zou je het kunnen opvatten als een best of, aangezien dit Woody Allen’s 45ste film is. Toch vallen al die klassieke losse onderdelen bij deze Allen niet helemaal op de juiste plaats. Nooit wordt er een mooi geheel gevormd zoals bij Midnight in Paris, waarschijnlijk één van de meest recente briljante Allen-films. Desalniettemin is Irrational Man een vermakelijke film voor de liefhebber, maar voor iemand die het oeuvre van Woody Allen nog niet goed kent, is het waarschijnlijk teveel existentieel geleuter.

Gezien: Irrational Man
In de bioscoop vanaf: 20 augustus 2015
Geregisseerd door: Woody Allen