Recensie: Irie door rapper Rico

★★★★ – Het is een poosje stil geweest rondom de Zwolse rapper Rico en zo cliché als het is, heeft hij die tijd gebruikt om een nieuwe weg in te slaan met zijn muziek. Rico’s nieuwe album heet Irie en kwam 19 april uit. De hiphop waar we Rico van kennen is meer naar de achtergrond verhuisd. Het heeft plaats gemaakt voor een laidback houding en reggae geluiden.

Even op Jamaica
Voor zijn cd Irie heeft Rico, die bekend is geworden met de rapgroep Opgezwolle en later met de Fakkelbrigade, meer elementen gebruikt uit de reggae- en dub-genres. Het klassieke reggaeritme, dat iedereen wel kent van de nummers van Bob Marley, komt terug in vrijwel alle nummers van deze plaat. Het nummer Je Weet is een goed voorbeeld hiervan. De luisteraar waant zich even op Jamaica. Daarnaast heeft Je Weet, samen met nog enkele andere liedjes, een prominente baslijn door het nummer lopen. Dit is waar het dub-genre om de hoek komt kijken.

Ai-riej!
Het album heet Irie, niet als in een afkorting van irritant, maar het wordt uitgesproken als ‘ai-riej’. Irie is een woord uit het Jamaicaans en betekent goed of oké, in de zin van helemaal tevreden zijn met een situatie. Het woord past goed bij de sfeer die Rico probeert te creëren met zijn muziek. Alle nummers zijn relaxed en positief. Niet alleen zijn het positieve teksten, maar ook de muziek klinkt vrolijk. Heel anders dan wat hij eerst maakte met Opgezwolle; die teksten waren altijd een stuk bozer. Door deze verandering in stijl is de muziek een stuk toegankelijker voor vele mensen.

Zwolle
Het nummer Kalm gaat over de rust terug vinden in jezelf. Aan het nummer te horen kan Rico tot rust te komen in zijn thuisstad Zwolle. Het nummer is een ode aan de mooie dingen in de stad. DJ Pauluz, de skatewinkel Sparky, het Wezenlandenpark en de IJssel: allemaal dingen die echt Zwols zijn of dingen zijn die horen bij de Zwolse straatcultuur. Rico vertelt dat hij op z’n vrije dag langs al deze plekken gaat en zo tot rust komt. Al met al klinkt Irie een stuk volwassener dan wat we van Rico gewend zijn. De teksten zijn positiever, de onderwerpen zijn een tikkeltje burgerlijker en de muziek is minder hard.

Geluisterd naar: Irie
Artiest: Rico & A.R.T.
Verkrijgbaar vanaf: 19 april, 2014