How to visit an art museum is een humoristische gebruiksaanwijzing

★★★★★Het boek van Johan Idema klinkt een beetje uit de hoogte: How to visit an Art Museum. Alsof iedereen niet zelf mag weten hoe hij of zij een bezoekje aan een museum brengt! Gelukkig is het boek geen saaie handleiding: het is humoristisch, praktisch en helpt je om out-of-the-box te denken (en te kijken!)

The White Cube
Idema begint het boek met aan te duiden wat het probleem is met de huidige musea: er wordt verwacht dat iedereen kunst snapt. “Once inside the gallery, you are on your own, as the museum assumes that the act of viewing art is self-explanatory”, aldus Idema. Daarom schreef hij How to visit an art museum. Het boek is leuk opgebouwd met één tip per hoofdstuk. Ook leuk: de schrijver geeft direct aan dat je het boek moet lezen zoals jij wilt. Lees hier en daar een tip, en zeker niet zoals gebruikelijk het boek van voor tot achter!

DO’s
De beste manier om zijn boek te lezen is ook toepasbaar bij een museumbezoek. Loop een expositie niet altijd volgens de aangegeven route, maar neem een andere weg. Ook geeft hij aan dat een kind de ultieme gids is, omdat ze anders kijken naar kunst dan volwassenen. De schrijver geeft ook andere praktische tips. Dat je van museumbezoekjes zware benen krijgt is algemeen bekend, daarom adviseert Idema om langzaam te lopen, maar altijd in beweging te blijven. Of bijvoorbeeld dat het slim is de museumwinkel te bezoeken vóór je bezoek aan het museum: zo heb je meer kennis en is je museumbezoek veel interessanter!

Voor beginnelingen en  museumfanaten
How to visit an art museum geeft de beginnende bezoeker goede tips, maar ook voor ervaren museumfanaten is dit boek een aanrader. Praat bijvoorbeeld eens met de beveiliging: zij zien namelijk alles. Ook gaat het boek dieper in op de betekenis van kunst. Wanneer is iets kunst? Is het nog wel kunst als niemand kijkt? Verder beschrijft het boek enkele taboes. Het is oké om je ongemakkelijk te voelen bij naaktheid. Ga altijd na waarom één kunstwerk je meer aantrekt dan een ander. Er is geen juiste manier om een museum te bezoeken, maar wel heel veel verschillende manieren en dit boek helpt je daar zeker bij.

Gelezen: How to visit an art museum
Geschreven door: Johan Idema
Uitgegeven door: BIS publishers