Het Fioretti Project zorgt voor een ander perspectief

★★★★★Het is donker. Het geritsel van de proppen bruin papier en plakband die iedereen bij binnenkomst kreeg, wordt net overstemd door de tonen van een experimentele jazzband. Dan klinkt een stem ter verwelkoming. Vol verwachting gaat iedereen iets rechter op zijn stoel zitten, klaar voor Het Fioretti Project. Maar wat ze krijgen is geheel onverwacht: een scheldkanonnade.

Fioretti
Fioretti is de kinderafdeling van het psychiatrisch centrum Dr. Guislain in Gent en de tijdelijke thuisbasis voor kinderen en jongeren met een mentale beperking en psychische problemen. Zeven theatermakers en muzikanten van Lucinda Ra hadden daar een jaar lang een atelier en maakten op basis van hun ervaringen met de kinderen Het Fioretti Project waarin vragen centraal staan als ‘wat is wild?’ en ‘wanneer zijn kinderen wild?’.

Weg met vooroordelen
Het resultaat is allesbehalve afstandelijk en traditioneel. Als publiek val je van de ene verbazing in de andere en wanneer de kinderen op het einde van de voorstelling worden voorgesteld, kun je niet anders dan van ze te houden. Je vooroordelen zien verdwenen en je beseft: uiteindelijk heeft iedereen af en toe een beetje hulp nodig. Dit effect wordt niet alleen bewerkstelligd door het voortreffelijke toneelspel en het originele decor, wat grotendeels gebaseerd is op kindertekeningen. Ook de multimedialiteit van het stuk draagt haar steentje bij: jazz wordt afgewisseld met primitieve, Afrikaans aandoende muziek en wordt gecombineerd met tekst en foto’s van de kinderen uit Fioretti worden tijdens de voorstelling geprojecteerd.

Onderga een psychologische test
Maar het belangrijkste is toch wel de voortdurende betrekking van het publiek bij de voorstelling: als reactie op de scheldkanonnade word je uitgedaagd tot een propjesgevecht, deelname aan een psychologische test en een het tonen van je zangkunsten. Het Fioretti Project neemt je mee naar een andere, onbekende en vaak bevooroordeelde wereld en geeft je hierop een andere kijk: mensen zijn als een platenspeler met groeven. Als een groef te diep wordt, dan blijf je daarin hangen, maar soms is het ook verstandig om er een te graven.

Gezien: Het Fioretti Project
In theaters: 26 maart 2015 tot najaar
Artiesten: Lucinda Ra is Simon Allemeersch, Giovanni Barcella, Bart Capelle, Barbara Claes, Stefanie Claes, Maarten De Vrieze, Brigitte Mys, Jeroen Van Herzeele, Frédéric Aelterman en Mario Debaene