Hemeltjelief is een kinderboek over volwassen zaken

★★★ – Een stad die ‘Olifantenhoop’ heet, duizend papieren vliegtuigjes, een Schildpadman en een landschap van speelgoedtreintjes. Klinkt als de ingrediënten van een kinderboek? Toch is debuutroman van Jonathan Bergmann (1989) eigenlijk een boek over de zin van het leven en volwassen worden. Is Hemeltjelief een geslaagd kinderboek voor volwassenen?

Word volwassen, Karel!
In Hemeltjelief leren we Karel kennen, een jongen die de middelbare school heeft afgerond en dus langzaam maar zeker volwassen wordt. Karels wereld blijkt uit weinig te bestaan: voetbal op zaterdag, een bijbaantje in een snackbar en geen echte vrienden. Hij is niet ongelukkig met zijn leven, maar tevreden is ook een te groot woord. Op een dag ontmoet hij Schildpadman, die hem de hemel belooft als hij zeven taken voltooid. Het klinkt als het begin van een kindersprookje, en dat is het ook.

Hinkelende ninja
Vanzelfsprekend neemt Karel de uitdaging van Schildpadman aan, waardoor hij in bizarre situaties terechtkomt en vreemde mensen tegenkomt, zoals een lief maar mysterieus meisje en een hinkelende ninja. De opdrachten worden steeds heftiger en minder onschuldig. Tussen de opdrachten door leer je Karel kennen op een grappige manier die je af en toe hardop laat lachen. De serieuze ondertoon van het boek besef je pas achteraf: de weg naar volwassenheid en de zoektocht naar de zin van het leven. Pas aan het eind van Hemeltjelief is duidelijk wat Bergmann daarover wil doorgeven.

Onderbroekenlol
Helaas gaat Bergmann niet echt de diepte in. Karel blijft een oppervlakkig personage dat niet worstelt met grote thema’s zoals dood en liefde. Gelukkig bewandelt Bergmann intrigerende zijpaden in Hemeltjelief, zoals het verhaal van de vader van Karel. Voor deze interessante man gaat het verleden weer leven en daarmee heeft hij het verre van gemakkelijk. Toch weet dit debuut het niveau van het kinderboek niet te ontstijgen. Passages waarin de auteur uitvoerig Karel op de wc beschrijft, werken daar zeker niet aan mee. Lezers moeten niet bang zijn voor een flinke portie platheid bij tijd en wijle. Al met al is Hemeltjelief een boek over de zin van het leven, als je door de enorme hoeveelheid grapjes en humor heen kunt lezen. Geen volwassen roman, maar wel een leuke terugkeer naar de eigen kindertijd.

Nog een bijzonder puntje: dit boek is tot stand gekomen door 56 donateurs via crowdfunding.

Gelezen: Hemeltjelief
Geschreven door: Jonathan Bergmann