★★★ – De mannen van de Limburgse band DeWolff hebben een nieuw album uitgebracht: Grand Southern Electric. Hiervoor reisde de band naar Amerika, waar de plaat samen met producer Mark Neill in elkaar is gezet. Vergeleken met hun voorgaande, meer psychedelische muziek, lijkt dit album bijna ‘braaf’.

Het einde van de psychedelische sound
Wie van DeWolff houdt om de psychedelische elementen in de muziek, zal geen grote fan zijn van dit album. De psychedelische sound wordt zwaar afgevlakt in Grand Southern Electric. Dat is best jammer, aangezien dat juist kenmerkend was voor de Nederlandse groep. Hoogstwaarschijnlijk heeft Mark Neill invloed uitgeoefend op de stijl van het nieuwe album: hij is ook producer van The Black Keys, waardoor de liedjes op het album wat meer als standaard rocknummers klinken. Daar niets mis mee en de nummers zijn nog steeds heel goed, maar het scherpe randje lijkt een beetje te missen.

Groovy tunes
Waar de psychedelische geluiden weggevallen zijn, is er iets nieuws voor in de plaats gekomen; Ground Southern Electric klinkt behoorlijk groovy. Dit blijkt ten eerste al uit de titels van een aantal van de nummers, zoals (Ain’t Nothing Wrong With) A Little Bit of Loving. Daarnaast zijn er bij verschillende nummers achtergrondzangeressen te horen, iets wat bij voorgaande albums van DeWolff echt niet zo zou zijn. Wel laten deze nieuwe elementen zien dat de band creatief is en meerdere kanten van zichzelf kan laten zien.

Meer alledaagse muziek
Met het album lijkt DeWolff wat meer back to basic te zijn gegaan. De lange muzikale solo’s zijn verdwenen en de nummers duren nog maar kort. Ook lijkt het stemgeluid van zanger Pablo van de Poel iets rustiger te zijn en zingt hij wat zachter. Dit maakt het album meer luisterbaar voor ieder moment. Waar men als luisteraar eerst in the mood moest zijn om de muziek op te zetten, is Grand Southern Electric een meer alledaags album. Ondanks dat is het een sterk album, waarbij gezegd kan worden dat de band zeker niet hoeft te verdwijnen uit de wereld van muziek.

Geluisterd naar: Grand Southern Electric
Artiest: DeWolff
Verkrijgbaar vanaf: 2 mei 2014