Grace Kelly, prinses en stijlicoon

★★★ – Grace Kelly is een stijlicoon, Oscarwinnares en prinses van Monaco. Ze is één van de iconische Hollywoodsterren in het rijtje Marilyn Monroe en Audrey Hepburn. Voor Paleis het Loo in Apeldoorn is haar sprookjesleven een perfecte basis voor de expo Grace Kelly, prinses en stijlicoon. Maar kennen we haar verhaal niet al uit ons hoofd?

Reis door Hollywood
In de tentoonstelling leert de bezoeker Grace Kelly kennen in de geliefde Hollywood glamour o.a. als muze van filmregisseur Alfred Hitchcock. Oude filmbeelden en kostuums vertellen haar korte maar krachtige carrière als Hollywoodster. De kroon op haar acteerwerk was natuurlijk de Oscar voor Best Actress for The Country Girl. Hoewel het bijzonder is om Grace’s carrière een keer in het echt te zien, bieden de informerende teksten geen verrassende informatie. Het had gemakkelijk gegoogled kunnen worden.

Grace als prinses
De tentoonstelling beschrijft ook de verandering van filmster tot prinses, nadat Grace in haar sprookjeshuwelijk trad met prins Rainier III van Monaco. Vanaf Grace’s huwelijk verandert de sfeer van de tentoonstelling ook van een historische weergave naar een modetentoonstelling. Op de bovenverdieping van Paleis het Loo staat de ene na de andere designerjurk van prinses Grace tentoongesteld. De bovenverdieping ademt helaas een saaiere sfeer dan de verhalende benedenverdieping. Iedereen die niet geïnteresseerd is in mode kan deze overslaan zonder daardoor echt informatie te missen.

Glamoureuze mode expo
Hoewel de locatie van een paleis een top setting is voor deze tentoonstelling, is het tentoongestelde levensverhaal van Grace weinig verrassend na alle films en boeken die over haar verschenen zijn. Een tweede minpunt is dat bezoekers geen foto’s mogen maken en dat dit niet wordt goedgemaakt met een gratis leuk aandenken uit de museumshop. Voor iedereen die geen genoeg krijgt van sprookjes, glamour, mode en de inspirerende iconische Grace Kelly is deze expo toch een aanrader.

Bezocht: Grace Kelly, ‘prinses en stijlicoon’
Te bezoeken: van 4 juni 2014 t/m 4 januari 2015
Kunstenaar: Grimaldi Forum Monaco