Glitter Lizard is de belofte van 2015

★★★★De jongens van Afterpartees zorgen met Glitter Lizard ervoor dat 2015 muzikaal gezien goed wordt afgetrapt. Afgelopen Eurosonic werden ze al lovend ontvangen en werd er meerdere keren de woorden “talent van 2015” aan hun naam gekoppeld. Glitter Lizard is daarom een album met hoge verwachtingen en die worden ook waar gemaakt.

Catchy
Op de CD staan voornamelijk up-tempo nummers, waardoor mensen tijdens de concerten waarschijnlijk niet stil kunnen blijven staan. Niet perse iets vreemds wanneer je naar garagerock luistert, maar wel iets dat goed uitgevoerd moet worden om aantrekkelijk te blijven. Afterpartees hebben op Glitter Lizard goed de balans kunnen vinden tussen harde gitaren en goede melodieën. Neem het eerste nummer Loverboy Loco. Dat liedje bestaat uit dansbare gitaarriffs en een catchy refrein. Voor de single Girls Like You geldt hetzelfde; het is een onwijs catchy liedje, dat uitnodigt om hard mee te zingen.

Kwajongens
Het meest besproken onderwerp op de plaat zijn meisjes en het jong zijn, maar op geen enkel moment  wordt dit op een cheesy manier gebracht. Afterpartees brengen het juist op een kwajongensachtige manier. Zanger Niek Nelles zingt in het nummer Gucci Ballad dat het niet werkt tussen hem en een meisje, maar de muziek is wel vrolijk, waardoor er toch een soort nonchalance door het nummer heen klinkt. Hoe onbegrijpelijk meisjes wel niet kunnen zijn, klinkt het in hun nummers toch alsof het allemaal eigenlijk best oké is.

Rustiger moment
Stuck on the Nightshift is het rustigste nummer op de plaat. Het nummer gaat over eenzaamheid en het missen van je meisje. Het is fijn om na alle wildere nummers drie en een halve minuut op adem te kunnen komen. Dit nummer zorgt er ook voor dat er wat meer afwisseling ontstaat tussen alle drukte. Die rust is niet van lange duur, want de CD sluit af met nog een energiek nummer.

De band geeft twee albumrelease shows. Een in Eindhoven op 23 januari en een in Amsterdam de dag erna, daarna begint hun tour en zijn Afterpartees bijna overal in Nederland te zien. Genoeg mogelijkheden voor een energieke zaterdag dus.

Geluisterd naar: Glitter Lizard
Artiest: Afterpartees
Verkrijgbaar vanaf: 19 januari 2015